Nejo
Hjälp en novis!
Vi har ett nyinköpt 3 år gammalt hus som är byggt på gammal skogsmark. Problemet är vår 1000 kvm stora "gräsmatta" som är i så dåligt skick att barnen inte kan gå barfota utan att sticka sig på alla tistlar.. Har försökt med roundup men mängden känns enorm.. Gräset växer också väldigt glest och min gissning är att man har lagt på dålig jord när man försökt sig på att anlägga gräsmattan..

Hur ska jag nu gå till väga för att få en tät, trevlig och "normal" gräsmatta? Jag förstår att det krävs en hel del arbete och vad ska jag börja med?

Min ide är att i år köra en envis kamp med roundup mot ogräset, låta marken vila under vintern och sen lägga på ett nytt lager jord till våren, använda sådan där kombinerad gödsel/ogräs stroller och sen så nytt frö. Vad tror ni bättre vetande? Det finns säkert mycket bättre ideer kring det här som ni gärna får dela med er!

Tack på förhand!
fvd
Så här gjorde jag. Plockade upp allt ogräs som gick att dra upp körde vertikalskärare plockade upp mer ogräs. Krattade upp allt som inte skulle vara där och forslade bort det. Myllade ner gräsfrö (dyraste sorten slitstarkt och växer sakta), Lade på ett lager jord , vattnade och lade över vit duk (för att undvika att fåglarna åt upp fröerna och behålla fukten). Kollade under duken ibland så att det inte torkade ut, Round up gör ingen skillnad på så här stora ytor.
Nejo
OK, det kan ju spara en del roundup kronor :-) . När är det en bra tid att göra detta? Vad ska jag göra i år och vad passar bra att göra till våren?
kerstin z5-6
allt är bra att göra i vår om du vill lägga ner så mkt jobb på en gräsmatta
fvd
Allt förjobb kan du göra nu. När det gäller sådd går det också bra både vår och höst, men jag föredrar hösten pga att det blir mindre vattning . På våren kan det bli långvarig torka ( i söder där jag bor).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon