EKLO
Jag har blivit så förtjust i ljusgula, enkla stockrosor, men den färgen verkar inte finnas att köpa på de nätsidor jag känner till. Är det någon här vet något ställe, eller som rent av vet att de har färgäkta fröer och skulle kunna sälja mig några tro? Jag menar alltså inte rugosa-sorten, utan rosea. De enkla, väldigt ljust gula.
Anna-Karin Lundberg
Jag vill inte retas med dig, men jag såg just såna stockrosor blomma när jag var på besök i England i helgen. Jag stannade och tittade på dem, tänkte "vad fina" trots att jag inte gillar gula blommor. De här var ljust "citronfjärilgula", aningen åt lime, och enkla blommor. Kan man plocka av en utblommad blomma längst ned på stängeln? Finns redan frön som är tillräckligt mogna där, när det fortfarande finns blommande blommor högre upp på stängeln? Jag tänkte om jag skulle be min syster (som bor där) gå till trädgården där de växte och knycka nån frökapsel, skicka den hit?
Eva 33c
Det är ont om färgseparerade fröer till enkel stockros, men Jelitto har en del, bla en gul. Men den ser ut att vara starkare i färgen än du tänkt dig. Fast bilder är ju alltid svårt, kanske resultatet i verkligheten är mer skiftande gula nyanser. De har en vit med gult "hjärta" också, som var väldigt fin. Och en riktigt röd som jag blev lite sugen på... Plants of distinction säljer samma sorter. Trädgårdsinsamlat frö ger som du nog vet, osäkert resultat när det gäller färg på avkomman. Om du nu inte vill ha rugosan, för den finns vad jag vet bara som gul.
Gröna mormor
Om det är den här färgen du är ute efter, så kan du få frön av mig!
HelénE
Vet inte var du bor men jag såg i förrgår just sådana antingen på Kröns trädgård http://www.kronstradgard.se/ i Älmsta eller så var det i en trädgård längs vägen i Grisslehamn.
Minns inte riktigt för på ena stället såg jag jättefina ljusgula och andra var det rosa, men minns ej var jag såg vad.

Pröva och ring Kröns och fråga, de kanske kan skicka frön mot betalning från deras (stod i visningsträdgården) om det var där jag såg den ljusgula.

Annars får du ta dig en tur till Grissle hamn och gå från hamntorget och längs stora vägen mot gästhamnen och knacka på och fråga smile.gif Huset låg på högra sidan minna jag och jag tror det var rött.

Själv har jag kastat alla mina dubbla stockrosor eftersom de fick rost.

Helén
kerstin z5-6
[attachment=63622:o2f1zwng...ghs2np44.jpg]

Det finns en till en ljust gul perenn form, lägre o mera grenad än både rosea och rugosa.Alcea kurdica.Jag kan ha frö i höst.Nej blomman går inte att ta, det måste vara en frökapsel
Betty
Jag har en ljusgul stockros, Alcea excubita (Turkiet) Jag beställde fröerna från Konnässörsklubben 2007, har lite frö kvar i den påsen. Vill du ha dem så pm:a namn och adress så skickar jag dem (gratis). Årets fröer hos mig är inte mogna att skörda ännu så om du vill ha av dem så måste du vänta ett tag till. Så här ser den ut:
[attachment=63623:2011_08_...ul_alcea.jpg]
EKLO
CITAT (Gröna mormor @ 04-08-2011, 10:14) *
Om det är den här färgen du är ute efter, så kan du få frön av mig!

Hej, det är precis den här jag är ute efter, har pm:at dig.

jag såg en mängd sådana blomma i olika trädgårdar under en utflykt i Bohuslän tidigare i somras, å vad det var vackert när de stod i solljuset mot husväggarna, väldigt somrigt och "lätt" intryck med den ljusa färgen.
Monarda
Jag kan också dela med mig av frön när dom mognat.

[attachment=63688:P8020363.jpg]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon