Full version: Imorgon....
humla
...kommer vårt nya växthus!! wub.gif (inte för att vi har något gammalt, men ändå...)

Hoppas att det blir några plusgrader på helgerna, så man kan sätta igång med grunden och såsmåningom sätta ihop det.

Ni som redan har växthus, när sätter ni igång vårsäsongen? Någon som är igång redan, med uppvärmning då förstås?

/Den nyblivne växthusägaren... wub.gif
Ina
Grattis till växthuset!!

Jag har inte något ordentligt växthus själv utan håller på och trixar med gamla fönster som jag riggar på alla möjliga och omöjliga sätt. laugh.gif Det funkar ju till viss del, men nog skulle det vara skönt att ha ett rejält växthus istället för tre "nästanväxthus"...
Ayza
Hej,
utan värme i växthuset kan du för de flesta plantor inte sätta igång förrän efter frosten har upphört annars finns ju risken att den tar kål på dina ansträngningar. Jag har utan värme (zon 3/Roslagen) sått rädisor, minimorötter, sallad och japanska grönsaker i slutet av mars / början av april och kunnat skörda de första rädisorna i början av maj. Ömtåliga plantor som tomater och gurkor har jag inte satt ut i växthuset förrän mot slutet av maj då jag har hoppas att det inte stundat någon järnnatt. Det har fungerat hittills!

Ett bra tips är att inhandla en billig digital termometer som mäter temperatur både ute och inne, liksom lagrar lägsta och högsta temperatur. Då kan du enkelt hålla koll på nattemperaturen inne i växthuset. Tunnor med vatten liksom golv av plattor eller tegel lagrar värme på dagen och hjälper därför till lite att jämna ut temperaturen. Annars är en värmefläkt en bra försäkring. Jag köpte själv en på Coop Forum för 260 spänn härom veckan. Det viktiga är att den har termostat som reagerar på temperatur i grader, inte bara olika lägen.

Tänk på att vårsolen är väldigt stark och skydda därför både sådant då sått och sådant du flyttat ut i växthuset. En del använder skuggfärg eller skuggardiner. Själv använder jag odlingsfleece som jag lägger över plantorna. Den skyddar lite mot kylan också och kan även användas utomhus när jag börjar så där (inte minst mot rådjur och ohyra).

Lycka till med nya växthuset!

Ayza
ThomasJ
Grattis Humlan!

Jag vet precis hur det känns.. biggrin.gif

Nu kommer det ju ta någon/några veckor innan ni blir helt klara, och då ser jag inget problem med att börja använda växthuset. I mitt blir det upp till 15 grader så fort solen bara visar sig. Och detta är i slutet av februari.

Jag har en termostyrd fläkt som jag snart kommer sätta igång, så den håller minst 10grader dygnet runt. Då borde det inte vara några problem med att börja använda växthuset.

*kom ihåg att ta mycket bilder wink.gif*

//Thomas
humla
Tack för era svar!

Nu har allt kommit! 9 lådor blev det. Och massor av delar... Känns som ett pussel! Men det blir nog enklare när man väl försöker få ihop det.

Gropen är grävd (känner en kyrkogårdsvaktmästare som grävde med sin "grav-grävare" här i går kväll), och så snart det blir några plusgrader är det bara att sätta igång.

Ayza- vad är det för odlingsfleece du nämde? Hur fungerar den? Var kan man köpa den?

Förhoppningsvis kommer växthuset hålla värmen bra (8mm isolerplast) så att úppvärmningen inte blir så dyr.

Ha det bra!
Iza
Hej!
Vad har ni köpt för växthus?
Lycka till.
humla
Vi har köpt ett Euro-serre maxi 3, 9kvadratmeter stort med 8mm isolerplast.

Vi funderade länge mellan glas eller plast, det finns ju fördelar och nackdelar med båda. Men det blev plast tillslut, och vi får nu se hur det fungerar!
humla
Hej!

Vi har kommit igång lite med grundarbetet, och hoppas på att kunna mura grunden i helgen. Såhär ser det ut just nu;

Här, bortom grushögen, kommer växthuset att stå.

Här är grunden grävd ca 30 cm djupt. Vi ska gräva lite djupare där själva lecablocken ska muras

Det ska bli spännande att se hur det blir! Längtar tills det är klart... rolleyes.gif

Nu är ju våren snart här! wub.gif
Ewa smålänska höglandet
Lyckliga humla
Mitt kom till nyår och ligger i garaget mad.gif

Stenhårt zon 5
/Ewa
TeliaNet
var på småländska höglandet bor du?
själv bor jag i nässjö.
Ewa smålänska höglandet
var på småländska höglandet bor du?
själv bor jag i nässjö.

--------------------
mvh claes.

I Vetlanda
/Ewa
Kristina i Skåne
Jag har ett växthus på strax under 10 kvm (9.9 tror jag att det är). Jag brukar dra igång mitt i mitten av februari. Jag har då plastat in det med bubbelplast och har en termostatstyrd fläkt som håller minst 5 grader dygnet om. Det funkar jättebra!
Jag är så glad för att jag har mitt växthus, det är så härligt att kunna börja med växtsäsongen lite tidigare. Förra veckan sådde jag sallad, rädisor, morötter och salladslök inne i växthuset.
Lycka till, du kommer verkligen att uppskatta och njuta av ditt växthus...
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon