Överbölingen
Hustru, två söner och 5 barnbarn for till Böle Beach (Öratjärn). Själv fixade jag lunchdisken, klippte lite grönområden och tog en tur med fyrhjulingen i avsikt att plocka blåbär. En timme och två kilo. OK taskiga knän och hjärtflimmer men ändå! Rensning 1 timme
Efter middagen så kokades det sylt efter ett recept i "Stora kokboken" från 1940. Tre kg+ blev det. I morgon blir det pannkakor till lunch.
Syltkok med burkning 1 timme. Hantverkarlön 400:-/timme =1200 spänn! Fan så dyr sylt. Sockret oräknat.
Eva i Skåne
Grattis till två kilo blåbär!
Avundas dig verkligen. Pratade just om blåbär med en annan odlait igår. I mellersta Skåne finns det blåbärsris, men inga bär. År efter år likadant.
Du plockade två kilo på en timme. Här skulle man kanske kunna hitta en kaffekopp på en hel dag. wink.gif
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 04-08-2011, 07:48) *
Grattis till två kilo blåbär!
Avundas dig verkligen. Pratade just om blåbär med en annan odlait igår. I mellersta Skåne finns det blåbärsris, men inga bär. År efter år likadant.
Du plockade två kilo på en timme. Här skulle man kanske kunna hitta en kaffekopp på en hel dag. wink.gif

Här Listerlandet finns det hur mycket blåbär som helst i år...
merlin68
jädrans vad snabb du är w00t.gif Själv klarar jag ungefär hälften på samma tid...
Eva i Skåne
CITAT (Aqvakul @ 04-08-2011, 07:58) *
Här Listerlandet finns det hur mycket blåbär som helst i år...

Okej, var bor du? flirting.gif
Imorgon ska vi på 50-årskalas på Ivön. På rätt håll, men kanske inte så lyckat att kombinera med blåbärsfläckade fingrar
Lena i Torslanda
Ja du Bengt - inte blir man rik på egen tillverkning men f-n vad mycket bättre det smakar. Ät dina pannkakor med andakt!
*Stintan*
När har någonsin "husmödrar" fått lön för mödan? tongue.gif
Klint
Å andra sidan...Gymkort behöver du inte ,inte åka iväg till nån bana heller å köra fyrhjuling eller vad man nu kör där Naturupplevelser är guld värd och tvivlar på att du har några problem med ditt jag, egentillverkad sylt det är bra för självkänslan det tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon