Full version: gullranka
theresen
hej.

har en gullranka som börjar droppa från bladspetsarna när den blivit ordentligt vattnad vilket inte händer så ofta (härdad). undrar mest om det är rent vatten (kondens) eller om det är giftigt, har två katter som jag tänker på de verkar inte jätteintresserade av det men ändå, det droppar ju på golvet och går man emot den blir man blöt.
teo
Jag har också en Gullranka som utsöndrar klar vätska (vatten) efter en rejäl vattning. Tror inte det är giftigt utan troligen bara överskottsvatten, smakade på en droppe (trodde ev. det kunde vara sockerhaltigt) men det verkar bara vara vatten. Växten är inte markerad som giftig på något sätt.
theresen
har för mig att den står som giftig när man söker på sånt katter inte ska äta.

har inte vågat smaka på det men jag tror också det är dunstning av nåt slag men vill ändå vara säker.
det känns ju som vatten och det luktar inget.
teo
Jag ser det efter en sökning. Dock verkar den inte vara giftig för människor :-)

Det är nog bara om en hund/katt tuggar i sig hela växten som den är olämplig.
theresen
tuggar gör dom inte för den står inte tillgänglig för dom.
hittar inte så mycket om dropparna på nätet, får kolla vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon