Full version: Frö från tomat
Fippie
Hallo alla odlaiater!

Jag har i år för första gången haft ett växthus där jag har odlat en hel del olika tomatsorter.

Jag har försökt ta fröer från dessa till nästa år men är osäker på att jag har gjort rätt.

Jag har delat tomaten och gröpt ur "kärnorna". Dessa har ajg lagt i en burk med vatten och låtit stå i rumstemperatur i ett par dagar till all fruktkött har släppt. Jag har skakat burken en gång om dagen och hällt av det som flytit upp samt hällt på nytt vatten. När jag ser fröna ligga rena på botten av burken har jag hällt ut vattet och låtit fröerna ligga och torka på lite hushållspapper.

Är detta rätt? Jag tror jag har läst tillvägagångssättet någon stans.

Kan jag kolla redan nu om fröna är grobara?

Hur gör jag lättast?

Jag fick för mig att man skulle ta de första tomaterna på plantan för att få bra frö men kan man även ta tomater senare under säsongen?

Hur mogna måste tomaterna vara?

Ytterst tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH Fippie
Christine D
Det låter bra det som du gjort. Om du vill kan du ju läsa mer här: http://www.angelfire.com/la/caprioli/tomatfro.html
Lycka till! smile.gif

Edit; Googla "Ta frön från tomater" så får du säker någon bra träff.
*Stintan*
Är tomaterna sortäkta? Annars är det inte säkert att det blir samma som du tagit frö ifrån.

Christines länk var bra.
Anja Danmark
Man kan også gøre det på den lette måde...

Man tager kernerne fra en godt moden tomat og sætter dem enkeltvis på et stykke toiletpapir (der kan de nemlig sidde fast). Så skal de ligge en uges tid og tørre - og så er de klar til at blive sået.

Når de skal sås, tager man dem bare af papiret og sår dem. Jeg har gjort sådan i 20 år og har som regel en fremspiring på ca. 19 af 20 frø.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon