Min valp snart 5 månader, gräver upp jord och lera och äter det, någon som vet varför?
Ska jag hindra henne från att göra det? Kan det vara farligt?
*Stintan*
04-08-2011, 12:53
Knappast farligt men du kan ju försöka avleda om du tycker det blir för mycke grävande. Hur man får en hund som älskar att gräva att avhålla sig från det har jag ingen aning om för jag har aldrig lyckats. Ibland var jag inte säker på om det var en hund eller ett bökande svin jag hade i trädgården

Något gott verkade det iallafall finnas i jorden, om det nu var rötter eller mask eller annat låter jag vara osagt. Dom brukar gilla att ligga nere i gropen dom grävt också. Tror det är svalt och skönt
okej. tackar för snabbt svar.
merlin68
04-08-2011, 15:43
Det gäller att vara stenhårt med nolltolerans. Låter hemskt men så är det, framförallt om man har en grävande hundras (t ex tax) som har grävandet i "generna". Ta valpen i "kragen" (naturligtvis inte så det gör ont eller skadar hunden) och säg mycket högt och bestämt "NEJ". Skicka därefter iväg hunden ett tag och låtsas ignorera den (typ 2-3 min räcker för en liten valp=lång tid). Simsalabim = valpen slutar gräva...Om du endast avleder hunden förstår den ju inte att grävandet och dina rabatter är förbjuden mark. Man vill ju även kunna ta med hunden till andras trädgårdar, tänk om den skulle gräva upp någon sällsynt växt eller så
*Stintan*
04-08-2011, 16:16
Så enkelt är det inte som du får det att låta. Få en råtthund att sluta gräva efter sork kräver mer än så. Enklare att få den att inte gå i rabatter och trädgårdsland är iallafall min erfarenhet. Glad att jag slipper det problemet med min nuvarande trasselsudd.
Meriona
04-08-2011, 17:53
ÄTA jord låter väl inte så nyttigt ändå? Säger jag som inte är nån hundmänniska, men kan det inte finnas bakterier och sånt i jord?
*Stintan*
04-08-2011, 18:03
Jag har aldrig hört talas om någon hund som blivit dålig av det men jag tror inte att mängderna egentligen blir så stora. Däremot finns det ju mycket annat äckelpäckel dom kan få i sig om man inte ser upp.
Meriona
04-08-2011, 18:27
Jo det är sant, hästbajs är vanligt iallafall att de äter, och det kan man ju fråga sig varför.
merlin68
04-08-2011, 18:34
CITAT (*Stintan* @ 04-08-2011, 17:16)

Så enkelt är det inte som du får det att låta. Få en råtthund att sluta gräva efter sork kräver mer än så. Enklare att få den att inte gå i rabatter och trädgårdsland är iallafall min erfarenhet. Glad att jag slipper det problemet med min nuvarande trasselsudd.
Jag är nog yrkesskadat

Uthållighet och att inte låta hunden gräva upp en endaste liten tuva (speciellt när det luktar så gott efter sork

) tär rejält på hundägar-nerverna....men det är värt det .... sedan.... när man kan ha både gräsmattan och planteringar ifred!
merlin68
04-08-2011, 18:40
CITAT (boxer2 @ 04-08-2011, 13:14)

Min valp snart 5 månader, gräver upp jord och lera och äter det, någon som vet varför?
Ska jag hindra henne från att göra det? Kan det vara farligt?
I sällsynta fall kan hunden ha en halsinfektion eller en inflammation i magen/tarmen som gör att den äter jord. Valpar äter däremot lite av allt precis som småbarn stoppar i sig jord och sand. Håll bara ett öga på din hund och kolla ev halsen om den är röd/inflammerad och att inget blod finns i avföringen.
CITAT (merlin68 @ 04-08-2011, 19:40)

I sällsynta fall kan hunden ha en halsinfektion eller en inflammation i magen/tarmen som gör att den äter jord. Valpar äter däremot lite av allt precis som småbarn stoppar i sig jord och sand. Håll bara ett öga på din hund och kolla ev halsen om den är röd/inflammerad och att inget blod finns i avföringen.
Det var bra information, men allt ser bra ut och hon verkar hur frisk som helst.
Tackar så mycket för tipset.
Hundar gräver av olika skäl. Somliga för det bara är kul ibland, precis som somliga då och då kan tugga på pinnar, pipbollar mm och i begränsad omfattning är det ju helt OK. Men för somliga blir det som en mani, ett stressbeteende. De gör det när de har tråkigt istället för att lära sig koppla av. Det finns hundar som aldrig lär sig kopplar av, som ständigt kommer med bollar, gnäller om ingen kastar, tuggar sönder leksaker, pinnar, eller gräver konstant mm. Det är inte bra för hunden.
Mitt råd är att:
1. Vill du inte ha trädgården uppgrävd så förbjud det spontana grävandet. Så snart hunden börjar så avled den med annat eller om det ej går, ta den i koppel och sätt dig och vänta ut tills den kopplat av. Täck för ställen där den grävt, lägg på plankor, ställ för kompostgaller eller liknande.
2. Låt hunden ha en plats där den FÅR gräva, när du bestämmer att den får. En stund varje dag. Sätt för när den inte får gräva och totalföbjud all annan grävning. Inte genom några hårda metoder typ nacktag eller liknande, utan avled hunden och beröm när den låter bli, eller om det är så maniskt så den inte går att avleda, så hindra den manuellt genom koppel.
3. Vill du låta hunden vara ute i trädgården själv men inte har tid att övervaka, gör en mindre avspärrning i anslutning till dörren / altandörren. Kan vara enklare modell med hönsnätstaket eller liknande, men som hindrar hunden att själv fladdra runt och göra vad den vill. När hunden bli rlite äldre och lärt sig inte gräva upp överallt så kan man ta bort det.
Helén
Tack snälla för alla svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.