iingrid_s
04-08-2011, 12:44
Hej!
Jag har aldrig tidigare odlat någonting på balkong eller i trädgård. Nu har min sambo och jag köpt en lägenhet (i Stockholm) som har en stor balkong inåt gården (2*3,5) med morgonsol (tidig morgon till ca 11) samt en liten balkong (0,6*3) på andra sidan med sol i stort sett hela tiden från 11 till sen kväll.
Jag skulle gärna vilja ha några fina blommor eller andra växter på balkongerna men har ingen aning om hur jag ska börja. Jag skulle gärna vilja ha en ros och kanske en syrén som övervintrar om det går. Vilken av balkongerna ska dessa stå på i så fall samt vilka sorter ska man välja?
På den stora balkongen skulle jag vilja ha kanske en blomlåda samt gärna någon kruka med något som övervintrar. Jag kan ta in krukorna som ska övervintra och ha dessa i källaren om det är bättre.
Finns det någonting man kan plantera nu eller är det för sent?
Snälla hjälp. Balkongerna gapar så tomma...
PS Förlåt för stavfel i rubriken. Jag kan inte ändra i efterhand. Vet inte hur det lyckades bli så, nybörjare ska det naturligtvis vara.
ingrids
04-08-2011, 13:03
Det är aldrig försent

. Såhär års och på den skuggiga balkongen skulle jag satsa på alunrot i olika bladfärger och några gräs, gärna med plymvippor. Hörde just på tv att gräs med vita strimmor kan gå bra i skugga, annars brukar ju gräs gilla sol. Nu har du inte skrivit var du bor men både alunrot och gräs finns härdiga sorter och bladen blir inte fula vid minsta lilla frost. Rosor vill gärna ha sol 6-8 timmar per dag och trivs kanske bättre på den lilla balkongen. Syren behöver också sol för att blomma bra. Den syrén som brukar rekommenderas till kruka är "palibin", finns ofta uppstammad till ett litet träd. Rosor och syrén kanske jag skulle satsa på till nästa år, det är ofta bättre om de får etablera sig ordentligt i sina krukor. Hittar du blommande dahlior kommer de att blomma tills frosten tar dem och med lite passning med att ta in dem på nätterna kan man njuta av dem länge än. Pelargoner är ett annat säkert kort, krysantemum kommer väl in till affärerna ganska snart.
iingrid_s
04-08-2011, 13:06
Tack för bra svar! Jag ska genast titta på alunrot och pellargoner.
När ska man köpa en ros eller syrén och plantera? Är det så fort snön har släppt eller i juni när det har blivit varmt?
ingrids
04-08-2011, 13:30
Jag skulle nog vänta tills frostrisken är över, ibland får man tag på drivna plantor som inte riktigt tål utelivet. De kommer ofta igen med nya blad men det kan vara rätt trist när de blir svarta och trista.
kerstin z5-6
04-08-2011, 13:36
Välkommen hit! du har redan fått goda råd, jag fyller på med Hosta/funkia/skugga/ de vanliga sorterna klarar balkongliv,Kärleksört är tålig men vill ha sol.Senare kommer ljung och annat höst fint för krukor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.