LottaBodil
04-08-2011, 14:16
Hej!
Vi har en kort häck som är 3-4 år. Den växer ganska bra på höjden men är väldigt gles och skjuter i stort sett inga rotskott.
Hur ska vi göra för att få den tät? Helst till nästa år.
Kan vi plantera fler plantor mellan de som redan står där, skulle tippa på att det är ca 50 cm mellan varje?
När ska vi i så fall göra det och ska vi välja samma sort eller finns det någon annan sort som funkar bättre?
Tack på förhand!
Bodil
LottaBodil
04-08-2011, 14:23
Glömde fråga om vi bör klippa ner den och hur mycket? Och när?
Och hur lång tid tar det för den att komma upp igen?
De längsta kvistarna är runt 1,80 m.
ingrids
04-08-2011, 14:52
Hur har ni beskurit den hittills?
LottaBodil
04-08-2011, 15:21
Vi har haft trädgården 1,5 år och förra sommaren rörde vi den inte. I år tog jag efter blomningen bort ca 1/3 för att jag läste någonstans att man kunde föryngra och stimulera rotskott på det viset. Jag tror inte att förra ägaren beskurit den alls.
LundaKarin
06-08-2011, 07:59
Hej,
vi har också en spicatahäck, och det är inte helt lätt att hålla den tät som klippt. När vi flyttade hit för knappt två år sedan var häcken kanske tio-femton år gammal och inte klippt förrän den kapats på ca 1,6 m rakt av. Det såg ut som en kvastodling, grova stammar med en liten tofs på toppen. Jag har tagit bort den grövsta tredjedelen varje vår och har börjat få upp fina skott nerifrån, dem kapar jag långt ner för att få fler förgreningar, och det börjar se bättre ut, men bra är det inte.
Generellt bör man väl klippa häckar hårt de första åren och inte låta dem växa mer än sådär tjugo, trettio cm per år. Men ännu viktigare är att välja rätt växt och vill man ha en strikt tätt klippt häck är spicatan helt enkelt inget bra val. Om jag var du och det bara är en liten kort häck så skulle jag gräva bort och byta ut. Det blir inte vackert när man måste jobba mot växten istället för med.
/Karin
LottaBodil
07-08-2011, 20:59
Tack för svar!
Jo, jag har funderat på det också men har en massa annat som vi vill göra först så den blir nog kvar ett tag till.
Men ser man rätt igenom er häck?...jag bryr mig inte så mycket om ifall den blir snygg utan vill bara skärma av mot grannens uteplats.
/Bodil
LundaKarin
09-08-2011, 21:50
Precis så blir det nog med vår häck också... den får vara kvar ett tag till. Nej, man ser inte rakt genom den längre. Den är hyfsat tät faktiskt. Fulast är den nog på vintern när man ser hur illa klippta de gamla delarna är. Lycka till! /Karin
Shabbadang
12-08-2011, 08:30
Om du också vattnar och ger näring så ska det nog kunna bli fler skott nerifrån, om den står magert till alltså vilket det låter som. Häggmispel spicata brukar det inte vara några problem med, den växer villigt i princip överallt, men den passar nog bäst som friväxande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.