Pia L
Jag tror att jag har lyckats nu igen :-(
Är det inte ogräs jag "importerar" så är det ohyra, eller i vart fall objudna matgäster.
Jag har grävt upp en gigantisk vinbärsbuske och transporterat hem och planterat. När jag grävde upp den så upptäckte jag att den var full med småsniglar, jag tog bort dom jag såg och tyckte att jag har redan massor av sådana i trädgården, men nu när jag inte hade handskar på mig och rensar bort dom som visar sig så är det sniglar med skal på och såna har jag aldrig haft i trädgården.
Nu till min fråga, vilka är värst mot växtligheten? Dom små slemmiga åkersniglarna eller dessa små med hus?
kerstin z5-6
de med hus har jag alltid haft i små mängder o de äter mest det som är dött, halvmultet vad jag kan se-Har fina hostablad utan hål i alla fall.
Pia L
Tack för svar, vinbärsbuskarna som fanns där jag hämtade denna var mycket frodiga och dom enda ställena som var kalätet på var grenar som legat jäms med backen, men dom grenarna var å andra sidan fulla av bär som sniglarna tydligen inte äter.
Då räcker det kanske med att jag plockar dom jag ser utan att för den skull leta efter dom, värre är det med åkersniglarna som har gjort en massinvasion i år :-( detta har gett tydliga spå på hostor och inte minst liljor med olyckliga placeringar där sniglarna letat sig in i knopparna och ätit sönder blommorna innan dom ens hunnit slå ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon