|
Christa
04-08-2011, 19:36
Det finns långsmala grå flygfän som är väldigt envisa och bits ordentligt. En del kallar dom för blinning men när jag sökte på nätet på blinning så fick jag upp den där med fläckiga vingar som vi kallade blinning när jag var liten.
Huggorm
04-08-2011, 19:45
Det är många som blandar ihop bromsar och blinningar. Broms är säkert vad du menar, eller "klägg" som de ofta kallas i västsverige
Meriona
04-08-2011, 19:46
Vi har alltid sagt blinningar, fel eller rätt. Bromsar har vi kallat de där stora jäklarna, hästbromsarna.
Christa
04-08-2011, 20:00
CITAT (Azur @ 04-08-2011, 20:41)  Skulle kanske kunna vara en sådan. Jag har ju inte sett den uppförstorad som på bilden. Ser mest ut som en jämngrå smal sak när den sätter sig på en. Men vad kallas då de där stora brummande som vi kallar broms och som Meriona skriver om? Eller finns det helt enkelt en jäkla massa olika bromsar med olika utseende? Den som vi kallade blinning när jag var liten heter tydligen egentligen blindbroms.
anne-li i olofstorp
04-08-2011, 20:05
Hur liten är en sån här då??
Regnbromsen är väl runt en centimeter lång kanske, håller vingarna längs kroppen till skillnad från de flesta andra bromsar. Märkligt ont om bilder som visar den som man är van att se den - på lite avstånd, rakt uppifrån. Blinning tror jag är ett gammalt namn på broms - det verkar användas på olika bromsar i olika delar av landet. Möjligen att den "riktiga" blinningen är Blindbroms, som ger ett triangulärt intryck och har spräckliga vingar.
Huggorm
04-08-2011, 20:10
CITAT (Christa @ 04-08-2011, 21:00)  Skulle kanske kunna vara en sådan. Jag har ju inte sett den uppförstorad som på bilden. Ser mest ut som en jämngrå smal sak när den sätter sig på en.
Men vad kallas då de där stora brummande som vi kallar broms och som Meriona skriver om? Eller finns det helt enkelt en jäkla massa olika bromsar med olika utseende?
Den som vi kallade blinning när jag var liten heter tydligen egentligen blindbroms. Det finns en mängd olika bromsar ja. De riktigt stora, 2-3cm, kallas fäbroms. Blir man biten av en sådan så gör det nog fruktansvärt ont, men människor brukar klara sig. När jag växte upp hade vi dock en ponny som fick panik bara den hörde surret av en sådan där. Bromsar sticks inte som mygg, utan biter bort en bit hud och kött och slickar i sig blodet som sipprar fram...
Gossen Ruda
04-08-2011, 20:58
En bild på en regnbroms som jag brukar se den blir en ganska platt sak med benen sprattlande i dödsryckningar. PANG. Inget förbarmande här.
Jag blev biten idag av en blinning av nåt slag i knävecket efter att jag badat  Aj satan va ont det gjorde...sen levde den inte länge till utan smack med handduken så fanns den inte mer! En avlång grå sak.....
Talar ni om den här??
[attachment=63653:IMG_4106...erad_1_0.jpg]
Christa
05-08-2011, 06:34
CITAT (Lokan @ 04-08-2011, 23:52)  Talar ni om den här??
[attachment=63653:IMG_4106...erad_1_0.jpg] Jag tycker det är svårt att känna igen den på närbilder. Dock är de väl större än 1 cm som någon skrev. De är ofta vid stränder i alla fall och även uppe i skogen här. När vi var ute och gick en kväll var det ideligen sådana som satte sig på min sambo trots att vi rörde oss hela tiden. Han blev så trött på dom så han ville hem. Det är lite knepigt för mygg och bromsar går bara på honom när vi är tillsammans men jag är en riktig fästingmagnet medan de nästan aldrig sätter sig på honom. CITAT (Tikka @ 04-08-2011, 23:24)  Jag blev biten idag av en blinning av nåt slag i knävecket efter att jag badat  Aj satan va ont det gjorde...sen levde den inte länge till utan smack med handduken så fanns den inte mer! En avlång grå sak..... Ja det gör ondare än att bli stucken av en mygga men det blir väl inga blämmor som kliar efteråt?
Anders zon 1
05-08-2011, 11:08
CITAT (Lokan @ 04-08-2011, 23:52)  Talar ni om den här??
[attachment=63653:IMG_4106...erad_1_0.jpg] Det där är ingen broms. Tycker det ser ut som en rovfluga av något slag. Rovflugorna suger inte blod utan fångar små insekter. Här finns en bild på en regnbroms. http://www.bromsbett.se/broms.html
Flugan på bilden är mycket riktigt en rovfluga, helt ofarlig för människor även om den ganska orädd kan sätta sig på en, för att få en bra utsiktsplats när den jagar. Den fångar andra flugor, myggor, osv som den spetsar och suger ur. Den kan inte bita eller sticka människor.
Bromsar finns det som sagt en hel drös av, både de stora fäbromsarna (flera olika arter) som inte så gärna biter människor fast det händer, och de mindre regnbromsarna eller blinningarna som gärna finns vid stranden och "anfaller" bakifrån, så man inte ser dem.
Det var en regnbroms/blinning du blev biten av, utan tvivel. Vilket art törs jag säga (finns som sagt två, din gråa och den lilla trekantinga) men inte vilket svenskt namn för de heter olika på olika platser.
Det gör ont när de biter, men smärtan går över. Däremot kliar det något förskräckligt efteråt.
Alla bromsar har mer eller mindre färggranna ögon, randiga eller spräckliga i grönt.
Givetvis gillar hästar och andra kreatur INTE bromsarna. Men så långt som till panik går de sällan, även om de kan ta en frustrerad galopptur om bromsarna blir för många.
Det som däremot orsakar "panik" är häststynget, en stor lurvig fluga som lägger gula ägg på hästarna ben och bringa. De brummar ordentligt när de kommer flygandes , och hästarna kan bli som galna när den dyker upp. En bra försvarsmekanism, för de gula äggen kliar, och när hästarna kliar sig med tänderna, får de i sig äggen, och sedan utvecklas larverna inuti hästarna. Inälvsparasit med andra ord, som biter sig fast i väggen på hästarnas magsäck och utvecklas där i 8 - 10 månader.
När larverna ätit sig stora kommer de ut med avföringen, förpuppar sig i marken och blir en ny fluga.
Häststynget, är inte särskilt vanlig längre, på många platser (här till exempel) är den utrotad genom avmaskning av hästarna. men jag minns den sedan jag var liten. Då såg jag också larverna när vi avmaskade hästarna.
Här är några bilder. Först en rovfluga som ovan, som har fångat en guldfluga. Sedan en fäbroms med sina vackra grönrandiga ögon. Och sist en regnbroms/blinning, inte den sorten som bet Christa, den har jag inget foto på. Men det har ni koll på redan ändå.
Huggorm
05-08-2011, 16:38
CITAT (Christa @ 05-08-2011, 07:34)  Ja det gör ondare än att bli stucken av en mygga men det blir väl inga blämmor som kliar efteråt? Det kanske är olika hur känslig man är, men jag får stora svullnader av bromsbett. De lägger sig dock ganska fort, kanske fortare än de från mygg
Myosotis
07-08-2011, 08:46
Ja, det måste vara olika för olika människor. Det gör inte ont alls att bli stucken av en mygga, det bara kliar. Bettet kliar sen i några dagar. Att bli stucken av en broms gör ont, sen försvinner bettet ganska fort men efter typ 1-2 dagar börjar det klia förfärligt och kliar säkert i två veckor.
Meriona
07-08-2011, 09:14
Mina myggbett kan klia upp till två veckor.  Och ja, bromsbett kliar som fasiken, liksom getingsting. Åtminstone på mej.
Myosotis
07-08-2011, 09:25
Blev biten av röda myror för ett tag sen, 4 bett i en prydlig fyrkant på underarmen så det var lätt att se att det verkligen var samma bett som kliade i 2-3 veckor. Sånt borde förbjudas.
Meriona
07-08-2011, 09:36
 Du får klistra en liten skylt på dig och skriva "Bett beivras"
Myosotis
07-08-2011, 10:05
Gossen Ruda
09-08-2011, 19:26
Jag blev en gång stucken av en vägstekel jag fångat, genom håvtyget. Otroligt vad det gjorde ont, värre än ett getingstick. En svidande känsla med lite värmekänsla också. Intensivt men gick över snabbt, på kanske nån minut. Efterlämnade inget synligt alls, inte ens medans det gjorde ont. Giftet används för att paralysera spindlar.
Christa
10-08-2011, 06:38
CITAT (Myosotis @ 07-08-2011, 10:25)  Blev biten av röda myror för ett tag sen, 4 bett i en prydlig fyrkant på underarmen så det var lätt att se att det verkligen var samma bett som kliade i 2-3 veckor. Sånt borde förbjudas. Jag torkade mig med mossa en gång när jag kissat i skogen. Vad jag inte såg var att det fanns rödmyror i den Efter den betan kollar jag mossan noga innan jag använder den. Fick hela stöveln full när jag fiskade en gång också och när jag cyklade hem så fick jag det ena bettet efter det andra.
Myosotis
10-08-2011, 07:48
CITAT (Christa @ 10-08-2011, 07:38)  Jag torkade mig med mossa en gång när jag kissat i skogen. Vad jag inte såg var att det fanns rödmyror i den   Aaj!!
Maggan H
10-08-2011, 10:20
I Skåne kallas blindbromsarna för Blindknaggar och det är de trekantiga fläckiga som menas då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|