Christa
Det här såg väldigt äckligt ut. Såg ut som en larv inne i snigelns horn och den studsade som besatt fram och tillbaka för att komma ut. Det var nästa så jag klippte av yttersta horndelen för att få ut eländet men jag lämnade den åt naturens gång.

Är det någon som vet vad det är eller har sett något liknande?

Vad händer i så fall med snigeln när larven lyckas ta sig igenom hornet och komma ut? Konstigt för övrigt att snigeln kan leva med en så stor parasit i sig om det nu är det.[attachment=63643:Snigel_m...igt_horn.jpg]
Azur
Haha, jösses, jag har bara sett den där på TV!

Ja, det är en parasit, en bandmask. Den stör snäckans hjärna så snäckan sätter sig högt, och sen kör parasiten fram och tillbaks i snäckans horn. Eftersom parasiten är vit så ser det på lite håll ut som om snäckan "blinkar", vilket attraherar fåglar - och det är precis vad parasiten vill! Den behöver nämligen bli uppäten av en fågel för att kunna mogna och börja lägga ägg.
Christa
CITAT (Azur @ 04-08-2011, 21:12) *
Haha, jösses, jag har bara sett den där på TV!

Ja, det är en parasit, en bandmask. Den stör snäckans hjärna så snäckan sätter sig högt, och sen kör parasiten fram och tillbaks i snäckans horn. Eftersom parasiten är vit så ser det på lite håll ut som om snäckan "blinkar", vilket attraherar fåglar - och det är precis vad parasiten vill! Den behöver nämligen bli uppäten av en fågel för att kunna mogna och börja lägga ägg.

Det var intressant. Tack så mycket!

Hoppas inte den äckliga masken kan smitta människor...
Azur
CITAT (Christa @ 04-08-2011, 21:22) *
Hoppas inte den äckliga masken kan smitta människor...

Det kan den nog - men bara om du äter upp snäckan (och parasiten) levande!
Christa
CITAT (Azur @ 04-08-2011, 21:38) *

Urk sick.gif
amaira
CITAT (Azur @ 04-08-2011, 21:38) *

Det kan den nog inte. Så det är bara äta på! whistling.gif

Många inälvsparasiter är artspecifika (flertalet faktiskt). Och denna sugmask, Leucochloridium paradoxum, lever kombinerat i fåglar och just bärnstenssnäckor (som på bilden).

När en fågel har ätit upp larven (i snigelns tentakel, snigeln dör givetvis), så lever masken vidare i fågelns tarm och lägger ägg där, som kommer ut med avföringen. Bajsar fågeln på ett blad som en snäcka sedan äter, så kläcks äggen till maskar som sedan kryper upp i snäckans antenner ... osv.

Det ser fruktansvärt otäckt ut, men tänk att det funkar!! Sugmasken kan leva ett liv som måste vara så precist och komplicerat. Och dessutom fortplanta sig, igen och igen och igen.
Gossen Ruda
Men det gäller att det blir en fågel som ju inte tuggar sin föda. En igelkott och cirkeln tar slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon