Beaaa

IMG_1386m.jpg

IMG_1899m.jpg

Har en gammal trädgård och lite kunskap och skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med vad det är för något. Lite rädd för de röda bären då vi har en tre åring som tittar nyfiket på dem..
Gröna mormor
Den blåa blomman ser ut att vara en syren. Det hade varit till hjälp om du lade upp bild på hela växten också eller berättade hur stora dom är.
Åsa, mälardalen zon 2
Den blå blomman ser ut att vara någon näva tycker jag, är definitivt ingen syren, det på bilden är en perenn ingen vedartad växt.

Busken med de röda bären är Tibast och ja den är giftig, inga barn har dock blivit förgiftad av växter i modern tid men ca 200barn/år skadas av tändvätska för att sätta perspektiv på det hela. Tibast är en vacker och inte så enormt vanlig växt, är fridlyst i naturen. Är man ändå orolig kan man ju plocka bort bären. Väldigt onödigt gräva upp växten.
Anders zon 1
Tycker den blå blomman ser ut som en näva av något slag. Kanske kaukasisk näva. http://www.google.com/search?hl=sv&q=k...sa=N&tab=wi
Gröna mormor
Måste hålla med ovanstående talare, borde kanske skaffa mig nya glasögon blush.gif
Beaaa
Tack snälla, mitt i prick när jag googlade på era tips! Tibasten hade söta blommor i våras så jag är inte sugen på att ta bort den men skönt att veta om den är giftig.

Detta med trädgård är ett nyupptäckt intresse och kan inte få nog. Vill lära sig mer hela tiden smile.gif

Tack snälla, mitt i prick när jag googlade på era tips! Tibasten hade söta blommor i våras så jag är inte sugen på att ta bort den men skönt att veta om den är giftig.

Detta med trädgård är ett nyupptäckt intresse och kan inte få nog. Vill lära sig mer hela tiden smile.gif
KerstinP
Aha - yes vi är överens - Geranium x magnificum = kauskasisk näva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon