Pernilla i villa
Jag har grävt bort ogräs efter bästa förmåga på den plats där jag planerar sätta en pion. För att minimera behov av fortsatt ogräsrensning, undrar jag nu följande:
1) Går det bra att sätta ut marktäckväv och klippa upp ett hål för pionen? På vilket sätt växer pionen sig större, kan väven vara "i vägen"?
2) Fungerar täckbark för pioner? De har ju åtminstone viss hämning av ogräs. Vilket är att föredra?

Tacksam för svar!

MVH, Pernilla
kentbra
Varför inte båda delarna.
Lägg täckväven cirka 10 cm djupare ocj lägg 10 cm täckbark ovanpå.
I vår Rosrabatt grävde vi bort 10 cm jord. Grävde groparna till rosbuskarna. Täckte med svart täckväv.
Skar ett kryss i varje grop och satte rosorna i. La sedan 10 cm röd pinjebark på allt.
Visst kommer det lite frösått ogräs, men inte så mycket. Så lite får man rensa.
Eva i Skåne
Jag tänker på din fråga hur pionerna växer. Dom brer ju ut sig med åren - så hålet ska väl inte vara alltför snävt tänker jag.
ingrids
Jag tror inte pionen mår bra av att täckas, om vi nu talar om en örtartad pion. För bästa blomning ska ju rötterna ligga nästan in markytan, 3-5 cm under jord. Att i det läget ösa på täckbark över rötterna blir fel. Så länge du håller täckningen utanför pionens tillväxtzon (60-90 cm) borde det inte vara ett problem, men där kanske du har andra växter.
Gunilla T
Jag skulle aldrig sätta vare sig duk eller täckbark över pioner. Hur många kvm är rabatten? Har du gjort ett grundligt underarbete och tagit bort rotogräs och fyllt på med ny och bra jord är det bara att plantera. Lite fröogräs kommer alltid på våren som man får plocka bort och kanske en omgång rensning till under säsongen så någon stor arbetsinsats krävs det inte.

Sätter man markduk kommer man inte åt att jordförbättra och inte heller gödsla annat än med flytande gödsel. Du får heller ingen förna som jordförbättrar gratis varje höst och jag tror inte att pionknölarna mår särskilt bra under täckbarken.
Pernilla i villa
Tack till samtliga för svar!

Sanningen är den att jag egentligen inte är särskilt förtjust i marktäckväv av anledningen som du Gunilla T anger. Ditt svar var det jag behövde höra!

Rabatten är 1 x 1 m, vilket jag förstått behövs för en pion. På ena sidan har jag marktäckaren jättedaggkåpa/allium och på den andra sidan en inhängnad (med tanke på rådjur) med smultron som marktäckare och i övrigt tuplaner. Bakåt angränsas platsen av en liten bergsknalle med skogsnatur. Det är framför allt härifrån som ogräsen breder ut sig!

Jag har ingenting emot att rensa lite ogräs, så det gäller väl att hålla efter de små rackarna så att spridningen blir minimal.

MVH, Pernilla

kerstin z5-6
Nej ingen duk ..helt galet till pion
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon