EllinorS
Hoppet är nog ute för krassen i år, men jag tycker - liksom bladlössen - att blommorna är fina och goda och vill helst försöka nästa är igen. Såpvatten är lite vekt mot en såhär galen invasion...Någon som vet om:

1, Biologiskt motangrepp med Aphidoletes (tydligen en "gallmygga" vad i hela friden det nu är) funkar?

2, och var man i så fall kan köpa ett gäng sådana?

Tackar på förhand!
Jultorpet
Antar att du har krassen utomhus och då tror jag inte att gallmyggan är rätt. Den flyger ju omkring och passar nog bäst i växthuset. Dessutom ska inte angreppen vara för stora när man sätter in den, då hinner den ändå inte med. Såpvatten borde funka bättre.

På Biobasiqs sida kan du läsa mer. De har även en sida för hobbyodlaren där det går att beställa nyttodjur i mindre portioner.
http://biobasiq.se/swehome.aspx

Förresten.... är det bladlöss du har på krassen? Tror inte jag varit med om det. Här har det dykt upp en massa rapsbaggar som nu har börjat förstöra just krassen ordentligt och gula blommor som rudbeckia och pumpablommor är dom också på.
EllinorS
Hej och tack!

Ja de stod utomhus - nästa år får jag väl sätta in såpvatten i ett tidigare stadium (nu hade vi varit bortresta en vecka, helt ok när vi åkte, ordentligt uppätet när vi var tillbaka)

Om det nu var bladlöss - du har nog rätt i att detta skulle kunna vara rapsbaggar också - om inte annat så för att detta var den gulvita sortens krasse...
Jultorpet
Ja, jag har röd krasse som dom är på också, både blad och blommor bara försvinner!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon