Full version: Snickarglädje!
Klint
Gommorron!!
Har ni nån snickarglädje på era hus? Vi vill ha en bräda över och under fönstren istället för bara plåt (det var så förut) Har du nån snickarglädje vore kul att veta hur ni har det och visa gärna bilder smiley_small_hug.gif alla!

Puffar lite! nåt sånt här va tycker ni?

http://www.snickargladje.se/AutoGen/d01-25.htm
Klint
Puff
Cacki
Jättefint! tummenupp.gif
Vi bor i ett 50-talshus i tegel så där passar det inte riktigt men någon snickarglädje och därför kan jag tyvärr heller inte bidra men några egna bilder.
Skruttis
Det var ett snyggt fönster. Särskilt överkanten. tummenupp.gif

Vi har själva ingen snickarglädje på huset så någon inspiration kan jag inte komma med.
omk
Vi har ingen snickarglädje heller, trots ett hus från 1872.

Det beror nog på, att trakten jag bor i, ansågs förr (och kanske nu också ?) vara fattiga tassemarker. Här fanns det ingen som gick förbi och som man skulle imponera på ...
Vi har vanliga 1 tum 4 tum, vitlaserade, men vi har iaf sågat bort nån cm på hörnen och gjort ett triangulärt avslut på de lodräta bräderna.

Kameran är utlånad just nu, men jag ska försöka få in en bild snart.

Edit: Förresten var det ett jättefint fönster du hade hittat !
Eva i Skåne
Jag inte heller några egna bilder att komma med, men tycker alltid det är trevligt när man kommer förbi hus med lite snickarglädje. Din bild är klart godkänd tummenupp.gif
Aqvakul
Hellre för lite än för mycket...
Klint
Vi har inte bestämt än men ska man ha snickarglädje ska den synas! Här strular det fortfarande med köket så nu är jag riktigt besviken thumbdown.gif
Överbölingen
Själv är jag inte främmande för något. Visa en exteriörbild på fasad och gavel.
mitt råd är att du gör en massa vinklar i olika dimensioner och testar. Du kan utnyttja färg och form utan urskiljning medan du rådbråkar din och närståendes tycken.

Vid verkställandet måste du tänka på vattenavrinningen och att den funkar. Ändträ skall aldrig ta emot vatten. That's an axiom.

Privat notering är att bredden bör vara 95 mm för små till normalstora hus. Gäller även typ Hälsingelängor. Men större hus kan kräva upp till 120 mm. Blindfönsterluckor ger lite karaktär.

Lyck till!
Klint
Hej Öb! mfl! En liten liten bild finns som avatar har ingen annan som jag kan lägga in nu Hela huset ska brädfodras och få falu ljusa rödfärg!
Överbölingen
Spontant färgförslag baserat på vår latitud. vitt, blått (avväg noga)alt grönt. Nuvarande foder verkar OK snickarmässigt.
Lockpanel eller spontat? I första fallet så ger helhetsbilden ett randigare intryck vid släpljus (sidoljus). Spårfaspanel viss randighet men mjukare.

Lycka till!
Klint
Tack Öb för intresset de var ju för tokigt men avataren var ju innan vi bytte fönster!!
Vi ska ha lock kommer inte ihåg va de heter men de är smala och rundade
Här kommer bilder som det ser ut nu

[attachment=63791:062p.jpg]

[attachment=63792:063p.jpg]

Men usch va jag varit dålig på att ta kort naturligtvis har vi inte snö men utvändigt ser huset ut som nu det blir nog vita foder men ev annan färg på dörr!
Aqvakul
Med de vackra utsirade sidofönstren på andra våningen så behövs det definitivt någon form av utsmyckning av de större fönstren. Ditt "förslag" passar utmärkt!
Myosotis
Ska se om jag kan komma ihåg att fota en kompis´ snickarglädje, hemmagjord och ovanlig.
Så länge en dålig bild av ett gammalt hus i Värmland som ägs av bekanta.

[attachment=63793:Veranda.jpg]
Ugglemormor
Jag skulle vilja ha det, men i ett tegelklädd hus är det inte så lätt, men på tal om snickarglädje är jag glad åt att få vissa rum omgjorda, äntligen! tummenupp.gif
Klint
Va fint Myo! Skulle va fint å få se kompisens snickarglädje också!

Ugglemormor var visar du dina fina rum?

Aqva kul att du tycker det!
omk
Grävde lite bland gamla bilder och hittade detta. Inte sådär jättebra kort, kanske, mest en massa snö. Detta är inte huvudingången utan tvättstuge-entrén, därav den myckna och oskottade snön ...

När jag ser närmre på kortet, så ser jag att vi INTE har triangulära avslut på de lodräta brädorna, som jag skrev tidigare att vi hade. g.gif

Jag minns, väldigt väl, att vi diskuterade det och även provade, men det blev nog inte bra, därav de rakt avsågade brädorna. (Tänk, att jag inte kommer ihåg detta, jag ser ju fönsterfodren VARJE DAG !! crazy.gif )

gnon49
Tänk vad mycket charm det finns i äldre trähus. Gedigna med bra konstruktion som sällan bjuder på otrevliga överraskningar. Dom andas på ett naturligt sätt.
Ja, det är ju min åsikt förstås eftersom jag själv bor i ett gammalt hus. Hellre lite tjuvdrag än ett supertätt hus. Både huset och dess ägare vill ha frisk luft. yes.gif
omk
CITAT (gnon49 @ 09-08-2011, 21:43) *
Tänk vad mycket charm det finns i äldre trähus. Gedigna med bra konstruktion som sällan bjuder på otrevliga överraskningar. Dom andas på ett naturligt sätt.
Ja, det är ju min åsikt förstås eftersom jag själv bor i ett gammalt hus. Hellre lite tjuvdrag än ett supertätt hus. Både huset och dess ägare vill ha frisk luft. yes.gif

Jaha, du har också "vinterfönster" ... whistling.gif
gnon49
CITAT (omk @ 09-08-2011, 22:27) *
Jaha, du har också "vinterfönster" ... whistling.gif

Japp. Huset är lite giktet men det är han som bor där också. Men ett timrat hus överlever nog mig misstänker jag.
Överbölingen
klint!
Locken av den typen tror jag heter boaseringslist.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon