Det är nog viktigt att katterna tillåts etablera sitt inbördes maktförhållande i sin egen takt. Det är inte alla katter som kommer nya till ett ställe som lyckas etablera ett eget revir ifall motståndaren är stor och stark, men med tiden kommer vinnaren att anse sig "äga" både tomten och den nya katten - och då avtar bråken automatiskt.
I mitt område bor alldeles för många katter för att reviren ska räcka till. Det är ett evinnerligt gnällande och blängande på varandra

Men slagsmål med blodvite brukar bara ske första tiden då en ny katt kommit in i bilden. Sedan lär de sig vem det är som ska hålla sig undan och vem som kan få stoltsera över sina ägor. Ibland glömmer de sig eller har en dålig dag och då ryker de ihop, men inte alls på samma sätt som i början tycker jag.
Det allra bästa är förstås att skaffa en kattunge i ett katt-tätt område (inte för att det går för din del Klint). Det finns ingen gulligare syn än när stora katter ställer sig och tittar överseende på den lille som reser ragg och försöker göra sig stor. Det är som om katter vet att han är liten, dum och hjälplös och jag har aldrig sett dem ge sig på en plutt.