Skymningsljus
Jag planerar att anlägga ett litet trädgårdsland, där jag vill odla. bla. hallon och jordgubbar. Små plantor finns det gott om i min farmors trädgårdsland, och dessa har jag tänkt flytta. Landet måste plöjas upp och det kommer min pappa inte få tid med (han måste gå på plöjningskurs med hästarna innocent.gif Och dessutom fixa en plog. Det är inte bara mitt lilla trädgårdsland som ska plöjas nämligen) förrän till hösten, eller kanske inte ens då, utan till våren.

Så jag har två frågor:

Går det att flytta plantorna på hösten, dvs. efter att det varit frost?

Går det att flytta plantorna på våren? Finns det någon chans att det blir lite bär under sommaren trots det?

Tack på förhand smile.gif
goldenanna
Jag flyttade jordgubbsplantor på våren, innan bladen växt ut, förra året och det blev ganska mycket jordgubbar, inte lika många som i år, men fullt tillräckligt. Hallon vet jag inte så mycket om tyvärr.
*Stintan*
Flytta plantorna på våren. Hallon får man på fjolårsskotten så nog kan du få lite bär redan första året både på hallon och jordgubbar fast kanske inte så mycket.
Anette Nordlund
Jag tänker... utan någon som helst erfarenhet att det borde vara en bra tid att flytta hallon nu - i alla fall september ut.... ??? Hade tänkt gräva hallonland och plantera plantor nu men blir tveksam när jag läser ovan. Möjligen att det är viss skillnad att flytta befintligt bestånd mot att plantera krukodlade plantor...??

Netta på lott 62
*Stintan*
CITAT (Anette Nordlund @ 05-08-2011, 14:31) *
Jag tänker... utan någon som helst erfarenhet att det borde vara en bra tid att flytta hallon nu - i alla fall september ut.... ??? Hade tänkt gräva hallonland och plantera plantor nu men blir tveksam när jag läser ovan. Möjligen att det är viss skillnad att flytta befintligt bestånd mot att plantera krukodlade plantor...??

Netta på lott 62

Visst kan man flytta och plantera nu men det alternativet fanns inte för TS därför rekommenderade jag att göra det i vår. Det är ju en fördel att ha ett land att placera plantorna i. flirting.gif
Skymningsljus
Tack för svar! smile.gif
Bassam
Hej

Det är bra att flytta dem på våren på grund att de behöver vila och starka sig före flytta .

H:Bassam
Peztis
Om du vill ha skörd nästa år så kan du även plantera hallonen i stora hinkar och sedan bara flytta ned jordklumpen i vår och trycka till. Då stör du inte plantan så enormt mycket och du kan säkert får några hallon även om skörden året efter säkert blir större.

Hallon kan även odlas konstant i hinkar. Fördelen med det är att du slipper rotskott som sticker iväg och dyker upp där du inte vill ha dem.
För det måste du tänka på när du planterar hallon, de skickar utt rätt bra med rotskott så lägg gärna någon barriär i form av odlingsbädd av plankor eller markväv.

Jordgubbarna kan du göra samma sak med, kruka dem nu och plantera dem sedan där du vill ha dem i vår.
Känner du dig orolig för att krukorna inte ska överleva så kan du gräva ned hela krukan i jorden och sedan i vår så gräver du bara upp dem med ett ostört rotsystem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon