rissen
Är det någon som sått Pärlhirs eller Kolvhirs.
Är osäker om det är samma växt ??

Lätt eller svår ??

Visa gärna bilder vilka grannar ni har till den.

Såg denna på Wij-trädgårdar och blev helfrälst. naughty.gif

Eva
Wilmer
Jag sådde pärlhirs i pluggbox i våras. Min vana trogen sådde jag massa fröer så det säkert skulle bli en planta kvar i slutänden. Tror bannemig alla grodde och har överlevt min grova misshandel. Min erfarenhet är att de är LÄTTA att ha och göra med alltså tummenupp.gif och vackra. Inga bilder på dem än dock..
rissen
Åh, tack Wilmer för ditt svar. Det var bra att de tycks vara lätta att så. Blev dom vackra ???
Synd att du inte hade någon bild.

Eva
Jultorpet
Jag har sått kolvhirs 'Red Jewel'. Det var ganska små strån i början och när jag skulle skola om visste jag inte om jag skulle sätta dom en och en eller fler tillsammans men bestämde mig för att sätta dom var för sig. Det blev bra, dom växte till sig bra och det har blivit flera ax på varje planta.

Just den sorten som är lite rödbrun tycker jag passar bra ihop med gula och röda blommor, t ex sommarrudbeckia, tagetes av olika slag, röd blomstertobak och inte minst zinnian 'Queen Red Lime' mm.
Wilmer
Jag kan fota! Mina är planterade flera ihop de flesta, så de har inte blivit så stora. Plus att de stod i pluggboxen i evighet då jag fick annat att tänka på i våras. Men ÄNDÅ är de vackra och "blommar". Ska helt klart så nästa år, sådana växter gillar jag. Sådde buketthirs också, de är inte alls spännande än utan kolvar och allt. Men det kanske kommer.
Irene_L
Jag sådde pärlhirs i våras. Fröerna fick jag från Odlas fröbyte! Åhh så fina dom blev och vilken härlig färg på både blad och blommor:

[attachment=63735:p_rlhirs_namn.jpg]

En bild lite närmare:
[attachment=63734:p_rlhirs_n_ra_namn.jpg]

Mina vill gärna lägga sig ner så jag har fått binda upp dom vid altanstaketet.
rissen
Jultorpet - Tack för tipset, Red Jewel. Jag googlade på den och den var såå fin.

Wilmer - Kul om du fotar så jag får se hur dina blev.

Irene L - Åh, va vackra dina "hirsar" blev. Bra att du talade om att de behövs bindas upp.

Helt klart att jag testar dessa nästa säsong !
Wilmer
Mina är också från fröbytet smile.gif jag tog foto, men de blev långt ifrån vackra.. Nu har även den andra hirsen börjat blomma såg jag, spännande! Då kanske den blir lite roligare. Jag har INTE behövt binda upp mina och då står de ändå i krukor. Där jag jobbar har kommunen sitt upplag mittemot, de har en stor kruka med kanske tre pärlhirsar i, de står stolt för sig själva i arrangemanget.

Håll tillgodo med mitt ofotogeniska foto..

hirs.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon