Full version: Grönsaksodling
Pernilla i villa
Jag har hittat en odlingsbänk som heter Biggi odlingsbänk med bockad kant som gör det svårt för sniglarna att ta sig upp i odlingen! Suveränt, därtill snygg och hållbar i metall!

Jag har tänkt placera dessa direkt på gräsmattan, lägga marktäckväv i botten och fylla på med jord. Eftersom jag aldrig odlat tidigare, undrar jag nu över hur djup jorden behöver vara, för vilka grönsaker nedan räcker 20 cm och vilka kräver 40 cm eller djupare?

Morot, potatis, rädisor, majs, spritärtor, gräslök, persilja, dill, sallad, tomat, gurka, gul lök, jordgubbar, rabarber.

Med hopp om sprudlande grönsaksodling sommaren 2012!

Pernilla
EKLO
Hej,

kul att du ska börja odla grönsaker, det är väldigt roligt - och blir ju så gott.

Jag skulle välja tidningar i botten istället för marktäckväv, på så sätt håller du undan ogräs, men ger också grönsakernas rötter en chans att efter ett par år gräva nedåt i den mylla som bildas under tidningarna.

Bladgrönsaker kräver nog inte så djup jord - sallater, spenat, mangold. Djupare jord kräver förstås rotfrukter och dessutom t ex kål som har ganska grova och djupa rötter emellanåt.

Jag tycker alltid det är bäst att pröva sig fram, odlingsbetingelserna är alltid lite olika beroende på jord, sol, vatten etc.

Jag skulle förutom sallader starta med sockerärter och bönor - det är så gott, och är tacksamma att odla (ger mycket). Mangold är också tacksam och ger hela säsongen.

Jordgubbar och rabarber är ju perenna och kräver ganska mkt plats - de behöver ha egna ställen.

Potatis behöver ordentligt jorddjup om du ska kunna kupa den (annars kan du odla den i tunnare jord och lägga en halvmeter halm över, det funkar bra istället för kupning).

lycka till, och till hösten och vinterns nöjen hör att läsa om grönsaksodling i olika böcker - text Lena Israelssons Köksträdgården - men det finns många andra också som är kul att jämföra med. Skaffa dig en kompost också, jord behöver man alltid.

Preussen
CITAT (Pernilla i villa @ 05-08-2011, 13:40) *
Jag har hittat en odlingsbänk som heter Biggi odlingsbänk med bockad kant som gör det svårt för sniglarna att ta sig upp i odlingen! Suveränt, därtill snygg och hållbar i metall!

Jag har tänkt placera dessa direkt på gräsmattan, lägga marktäckväv i botten och fylla på med jord. Eftersom jag aldrig odlat tidigare, undrar jag nu över hur djup jorden behöver vara, för vilka grönsaker nedan räcker 20 cm och vilka kräver 40 cm eller djupare?

Morot, potatis, rädisor, majs, spritärtor, gräslök, persilja, dill, sallad, tomat, gurka, gul lök, jordgubbar, rabarber.
Med hopp om sprudlande grönsaksodling sommaren 2012!

Pernilla

Väldigt kul att du börjat med odling. Det kommer att berika ditt liv på många sätt. Tipsen du fått från eklo är väldigt kloka och bra. En stilla undran flyter dock genom mitt sinne. Har ni mycket problem med mördarsniglar eller andra skickar där du ska odla? Annars behöver du kanske inte lägga pengarna på den odlingsbänken utan istället snickrar en egen eller använda sig av pallkragar. Du får fler valmöjligheter då. Sniglar kan man bekämpa på många sätt. Läs gärna mer på pallkrageforumet här på odla. Lycka till.
Pernilla i villa
Tack för svar!

Ja, jag längtar redan efter nästa vår när jag kan sätta igång!
Jag vet att Biggi är väldigt dyra, men på vår trädgårds-/skogstomt kryllar det av sniglar, både mördare och snäckor. Jag har läst på pallkrageforumet och det verkar inte riktigt finnas något som håller sniglarna ute med säkerhet. Det gör väl inte heller den bockade metallkanten, men jag är inne på att odla i något hållbart som inte kväver underhåll. Alternativet är ju sten/lecablock, och då kan jag ju också sitta på kanten vilket gör det hela mer bekvämt. Vet dock inte om det går att ställa flera lecablock på varandra utan att mura ihop dem.

Vad menar du Preussen med att jag får fler valmöjligheter med pallkrage, i jämförelse med vad? Som ni kanske märker har jag inte tänkt helt klart och vintern tänker jag ägna åt att försöka få klarhet i hur jag vill göra. Eklo, tack för boktipset!

MVH, Pernilla
Preussen
CITAT (Pernilla i villa @ 06-08-2011, 11:44) *
Tack för svar!

Ja, jag längtar redan efter nästa vår när jag kan sätta igång!
Jag vet att Biggi är väldigt dyra, men på vår trädgårds-/skogstomt kryllar det av sniglar, både mördare och snäckor. Jag har läst på pallkrageforumet och det verkar inte riktigt finnas något som håller sniglarna ute med säkerhet. Det gör väl inte heller den bockade metallkanten, men jag är inne på att odla i något hållbart som inte kväver underhåll. Alternativet är ju sten/lecablock, och då kan jag ju också sitta på kanten vilket gör det hela mer bekvämt. Vet dock inte om det går att ställa flera lecablock på varandra utan att mura ihop dem.

Vad menar du Preussen med att jag får fler valmöjligheter med pallkrage, i jämförelse med vad? Som ni kanske märker har jag inte tänkt helt klart och vintern tänker jag ägna åt att försöka få klarhet i hur jag vill göra. Eklo, tack för boktipset!

MVH, Pernilla

Du kan sätta 2 kragar på varandra så att du får ett bättre djup. Om du snickrar själv kan du öka ytan. Fler pallkragar så kan du sprida odlingsglädjen. Pallkragens format gör det lättskött, tar inte många minuter att luka, luckra, vattna.
*Stintan*
CITAT (Preussen @ 06-08-2011, 14:50) *
Du kan sätta 2 kragar på varandra så att du får ett bättre djup. Om du snickrar själv kan du öka ytan. Fler pallkragar så kan du sprida odlingsglädjen. Pallkragens format gör det lättskött, tar inte många minuter att luka, luckra, vattna.

Det där funkar väl med Biggi också. Jag tycker det verkar vara en väldigt smart lösning om än dyr. Behövs djupare jord för något kan man ju bara sätta dit en hel- eller halvkrage till ovanpå. Hoppas bara dom håller vad dom lovar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon