[attachment=63670:_sa_sens...rv_071__.JPG]
[attachment=63671:_sa_sens...rv_070__.JPG]
Jag har aldrig träffat på en så stor larv förut.
Hoppas att någon kan berätta vad den heter!
Det är en larv av
Allmän Träfjäril. Lite mer info
här.
Gossen Ruda
05-08-2011, 13:49
Cossus cossus, Trädödare eller Stor träfjäril. Larven lever några år inne i sjuka lövträd, ofta sälg, och brukar som fullvuxen vid den här tiden lämna sitt träd för att leta efter en förpuppningsplats. Den har en specifik sur lukt som man även kan känna från träden där larven lever.
Tack!
Har kollat upp den och det stämmer precis. Undrar om man kan vänta sig en invasion av dessa? Eller är de engångsföreteelser?
Gossen Ruda
05-08-2011, 15:11
Syns då och då men brukar inte vara vanliga. Om jag minns rätt fick jag under 20 års fjärilssamlande bara en Cossus och då genom att en bekant hittade en vilande puppa jag kläckte fram. Minnet är tyvärr dåligt men det är möjligt att jag fångade en själv också. Över 30 år sen.
Jag brukar väl se ett par larver per år på min tomt.
Gossen Ruda
05-08-2011, 15:25
CITAT (Azur @ 05-08-2011, 16:21)

Jag brukar väl se ett par larver per år på min tomt.
Hur sköter du dina träd egentligen?

Finns det mycket döende sälgar i området?
Inga stora lövträd alls, det finns bara tall och gran där jag brukar hitta larverna. Det står i och för sig en stor, sjuk, tall där, men troligare är väl att de kommer ur en gammal ruttnande björkvedhög som förre ägaren till huset lämnade efter sig.
De trivs bra i halvruttna alar också... Vet detta av egen erfarenhet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.