Full version: Okänd larv
Noak
[attachment=63670:_sa_sens...rv_071__.JPG]
[attachment=63671:_sa_sens...rv_070__.JPG]

Jag har aldrig träffat på en så stor larv förut.
Hoppas att någon kan berätta vad den heter!

Azur
Det är en larv av Allmän Träfjäril. Lite mer info här.
Gossen Ruda
Cossus cossus, Trädödare eller Stor träfjäril. Larven lever några år inne i sjuka lövträd, ofta sälg, och brukar som fullvuxen vid den här tiden lämna sitt träd för att leta efter en förpuppningsplats. Den har en specifik sur lukt som man även kan känna från träden där larven lever.
Noak
Tack!
Har kollat upp den och det stämmer precis. Undrar om man kan vänta sig en invasion av dessa? Eller är de engångsföreteelser?
Gossen Ruda
Syns då och då men brukar inte vara vanliga. Om jag minns rätt fick jag under 20 års fjärilssamlande bara en Cossus och då genom att en bekant hittade en vilande puppa jag kläckte fram. Minnet är tyvärr dåligt men det är möjligt att jag fångade en själv också. Över 30 år sen. smile.gif
Azur
Jag brukar väl se ett par larver per år på min tomt.
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 05-08-2011, 16:21) *
Jag brukar väl se ett par larver per år på min tomt.

Hur sköter du dina träd egentligen? laugh.gif Finns det mycket döende sälgar i området?
Azur
Inga stora lövträd alls, det finns bara tall och gran där jag brukar hitta larverna. Det står i och för sig en stor, sjuk, tall där, men troligare är väl att de kommer ur en gammal ruttnande björkvedhög som förre ägaren till huset lämnade efter sig.
peoh
De trivs bra i halvruttna alar också... Vet detta av egen erfarenhet sick.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon