Lina och Olav
05-08-2011, 16:56
Troligen kommer vi flytta inom det närmaste året. Det är inte så att jag har tänkt länsa trädgården på plantor men jag har några stycken som jag gärna vill flytta med. Hur har ni gjort som har befunnit er i den situationen. Är det helt ok att bara flytta med? Ska man fråga köparen om det är ok att man gräver upp? Det känns ju lite konstigt att skriva i annonsen "hus säljes bla bla bla, dock ingår ej dagliljan på framsidan och klematisen vid garaget".
Blomstertanten
05-08-2011, 17:02
Antingen gräver man upp plantorna innan visningen eller så får man berätta för de tilltänkta köparna innan köpet är klart.
spacepingo
05-08-2011, 17:02
Jag grävde upp en planta som jag ville ha med mig innan visningen av huset. Sedan planterade jag den hos en släkting tills flytten var klar och den gick att plantera på nya stället.
Jag har för mig att det som finns i trädgården på visningen ingår i köpet om inte annat anges.
kerstin z5-6
05-08-2011, 17:03
Du måste inte skriva det i annonsen, men väl göra något av följande
1.Gräva upp de växter du tänker ta med, placera i tex pallkrage över vintern och förklara vid visningen att växterna i kruka i pallkragen ej ingår i köpet
2.Gräva upp o flytta dem till asylträdgård hos vän innan visning
3.Vid köp skriva in i kontraktet att en del växter ej ingår.
Gräva upp dem innan du lämnar huset för gott rek jag.Har hänt att man gjort muntliga ök -som ej hållits dvs de nya köparna kan ge bort skövla eller på annat sätt förstöra dina planer
Eva i Skåne
05-08-2011, 17:05
Det blir kanske lite märkligt om du skriver ut det redan i annonsen, men till mäklaren, eller direkt vid visning om du ska sälja själv, ska du tala om att den och den växten ska du ta med dig. Du väljer ju vad som ingår i köpet.
Lycka till!
Krolliljan
05-08-2011, 17:28
Smart det där med att plantera dem i pallkrage och säga att de inte ingår i köpet. Ska jag göra nästa gång vi flyttar.
Smart, då kan man ju gräva upp det mesta och plantera sommarblommor lagom till visningen

Nej skämt å sido så är det nog smart att passa på att dela alla de växter som går innan visningen och att ta upp annat och placera sommarblommor i stället.
Själv har jag dilemmat att ha en radhusträdgård, och sannolikheten är att den person som flyttar in kommer att jämna allt med marken och så gräsmatta. Åtminstone om man ska lita på trenden i de andra husen i området. Då är det ju lika bra att ta med sig det mesta och ta bort det redan innan visningen...
kerstin z5-6
05-08-2011, 18:41
ja det ser man alltför ofta, dyra fina växter bara skövlas..eller blir överväxta inom 2 år.
ingrid fuxwall
05-08-2011, 21:16
Läste för några år sedan en husannons där det stod att ett träd inte ingick.
Mitt råd är att gräva upp plantorna innan visningen. När vi sålde en sommarstuga, där vi hade en hög med ved som vi tog med lite av varje gång vi åkte hem fick vi klagomål från köparen att veden försvunnit - det fanns ingen eldstad i huset.
De hade till och med varit och tittat ner i den slutna toalett tanken och sett att den inte var nytömd - att det var beställt tömning inför överlåtelsen glömde de kolla, man måste vara väldigt noga innan man tar med sig något från fastigheten man lämnar
Skulle det funka att man vid väl valda växter satte en plakett vid visningen att denna planta inte ingår i köpet?
Om man misstänker att det kommer att skövlas borde man väl kunna prata med köparen om att om så blir fallet att man gärna vill komma och gräva upp växterna innan de skövlar?
Jag tror nog att de allra flesta är tillmötesgående både som köpare och säljare. Bara man inte som säljare inte drar ut på det när köparen väl säger att nu är det dags att ta bort dem!
Lina och Olav
06-08-2011, 09:58
Tack för svaren! Jag gör nog så att jag gräver upp mina favoriter innan visningen och flyttar dom till en "asylträdgård" så länge. (om det nu blir någon flytt) Det låter som en enkel lösning. Tack!
Bäst är nog att flytta det man vill flytta innan visning, men jag har varit på visningar där det stått skyltar vid vissa växter att de kommer tas med. Det är OK, men man får inte ta någon utan att ha talat om det efter huset sålts.
Helén
merlin68
08-08-2011, 07:22
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-08-2011, 22:16)

Läste för några år sedan en husannons där det stod att ett träd inte ingick.
Mitt råd är att gräva upp plantorna innan visningen. När vi sålde en sommarstuga, där vi hade en hög med ved som vi tog med lite av varje gång vi åkte hem fick vi klagomål från köparen att veden försvunnit - det fanns ingen eldstad i huset.
De hade till och med varit och tittat ner i den slutna toalett tanken och sett att den inte var nytömd - att det var beställt tömning inför överlåtelsen glömde de kolla, man måste vara väldigt noga innan man tar med sig något från fastigheten man lämnar
Herregud! Man slutar aldrig att förvånas över vissa människors småaktighet

Hoppas ni fick med er varenda liten vedklabbe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.