Eleonor
jag har sått dill som jag nu har i mitt växthus, den växer fint, men idag när jag kom ut såg jag att dillen såg vitaktig ut på ytan, stora delar av plantorna såg liksom silvervit/gröna ut. jämfört med vissa andra delar som var mer normalt gröna... drar man med fingrarna längs en stjälk så ser det ut som man får fint mjöl på fingrarna... vad är detta tro? Är det någon som känner igen detta? Om det nu är nåt svamp-/mögelangrepp av nåt slag så undrar jag:
Finns det nåt man kan göra för att få bort det eller behöver hela plantorna slängas?
Preussen
CITAT (Eleonor @ 05-08-2011, 18:54) *
jag har sått dill som jag nu har i mitt växthus, den växer fint, men idag när jag kom ut såg jag att dillen såg vitaktig ut på ytan, stora delar av plantorna såg liksom silvervit/gröna ut. jämfört med vissa andra delar som var mer normalt gröna... drar man med fingrarna längs en stjälk så ser det ut som man får fint mjöl på fingrarna... vad är detta tro? Är det någon som känner igen detta? Om det nu är nåt svamp-/mögelangrepp av nåt slag så undrar jag:
Finns det nåt man kan göra för att få bort det eller behöver hela plantorna slängas?

Det låter på din beskrivning att du kan skölja av det innan konsumtion. Titta efter småkryp men det låter ej som bladlöss.
Jultorpet
Låter som mjöldagg tycker jag.
Eleonor
CITAT (Jultorpet @ 05-08-2011, 23:21) *
Låter som mjöldagg tycker jag.

Tack, det kan det säkert vara. Har läst på lite nu om det och det verkar som om man kan spruta på en blandning av bakpulver o vatten. Tänkte prova det och se hur det går.
Jultorpet
CITAT (Eleonor @ 05-08-2011, 23:55) *
Tack, det kan det säkert vara. Har läst på lite nu om det och det verkar som om man kan spruta på en blandning av bakpulver o vatten. Tänkte prova det och se hur det går.

Ja, bikarbonat har jag hört men det kanske går med bakpulver också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon