Pernilla i villa
Insåg att denna avdelning kanske var mer rätt än den jag först skrev i, så här kommer mina funderingar.

Jag har hittat en odlingsbänk som heter Biggi med bockad kant som gör det svårt för sniglarna att ta sig upp i odlingen! Suveränt, därtill snygg och hållbar i metall.

Jag har tänkt placera dessa direkt på gräsmattan, lägga marktäckväv i botten och fylla på med jord. Eftersom jag aldrig odlat tidigare, undrar jag nu över hur djup jorden behöver vara, för vilka grönsaker nedan räcker 20 cm och vilka kräver 40 cm eller djupare?

Morot, potatis, rädisor, majs, spritärtor, gräslök, persilja, dill, sallad, tomat, gurka, gul lök, jordgubbar, rabarber.

Med hopp om sprudlande grönsaksodling sommaren 2012!

Pernilla
Eva i Västerås
Rädisor, dill, persilja, sallat, gul lök klarar sig absolut med 20 cm, även om det blir bättre, jämnare fukt osv med 40 cm.

Morot, potatis, majs, tomat, gurka kräver 40 cm. (Dom har mycket rotsystem.)

Ärtor klarar sig troligen med 20 cm.

Gräslök och jordgubbar klarar sig med 20 cm, men är perenna, och bör sättas nånstans där de kan stå kvar.
Rabarber har djupt o stort rotsystem och är perenn.

Tips:
I dyra kragar skulle jag inte odla majs, det tar mycket yta och ger väldigt liten skörd. Rabarber kräver också yta, så det går nog inte mer än 1 planta i en krage, också dyr odling.

Om du gräver bort grässvålen och luckrar jorden 20 cm (1 spaddjup) ner innan du ställer dit kragen och fyller på jord, så kan du odla i enkla kragar istället för dubbla och få mer yta för samma peng.
Pernilla i villa
Tack snälla för tydliga svar på mina specificerade frågor!

Ang odlingskragar har jag nu tänkt lite till och är inne på att bygga kragarna av blockstenar och på det sättet uppnå ett djup på 40 cm (två på varandra kräver ingen fastsättningsanordning). Det vore så skönt att ha något att ev sitta på när jag pysslar med mina odlingar.

Att gräva ut 20 cm för hand låter inte så farligt, bortsett från att vi har tung lerjord riklig på stenar av varierande storlek, vilket gör den otroligt tunggrävd. Tänkte därför placera ut ett tjockt lager tidningar i botten på varje odlingskrage och fylla på med den mängd jord som behövs.

Jag har också upptäckt att en vinklad plåtkant (t ex takfotsplåt eller ståndskiva) utgör ett effektvt hinder för sniglarna som inte kan ta sig över den bockade kanten! Så jag tänkte helt enkelt låta plåten följa "stenmuren" och låta tyngen av stenarna hålla plåten upprätt och förhoppningsvis undvika dessa slemmiga marodörer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon