Full version: Amaryllis
InteSåGrönaFingrar
Tänkte spara min Amaryllislök till nästa jul så jag har låtit den stå utan vatten i ett soligt fönster sen januari, men den har fortfarande gröna blad och visar inga tecken på att ge upp. Inser att det nog är feltänkt, men hur gör man?
Berith
Jag ska också försöka få mina att blomma nästa jul. Första gången för mej också... unsure.gif Och om jag förstått rätt ska man göra så här: Vattna och ge gödning som andra krukväxter - ut med den i sommar och låt den sen vila sej sent i höst.
Ina
Berith - du har fattat det helt rätt!!

För att amaryllisen skall kunna blomma igen behöver den lagra näring i löken och det gör den med hjälp av bladen och rötterna. Så den skall skötas som en "vanlig" krukväxt. Den kan behöva planteras om ifall jorden i ursprungskrukan är dålig. Ibland är dom planterade i mest sand... Byt om det är på det viset. Amaryllisar gillar lite benmjöl i jorden, det innehåller fosfor som behövs om det skall bli en ny knopp.

När frostrisken är över kan man ha dom utomhus hela sommaren. Sen fram i augusti gör man som du redan försökt - slutar vattna ochn låter löken vila!
Det finns många diskussioner om detta redan här på odla så om du använder sökfunktionen och söker på amaryllis kommer du att hitta fler råd och även bilder på amaryllisar som inspiration! smile.gif
Berith
Tack Ina! smile.gif
Fenja
Ställ Amaryllisen mörkt (under diskbänken) att vissna ner och låt vila till frammåt mitten slutet av november. Väck löken genom att vattna "matskedvis" - för mycket vatten gynnar bladsättningen. Men ofta har toppen på en knopp redan börjat titta fram där i mörkret! Tillsats av benmjöl efter blommning gynnar knoppsättningen.
Jag har lökar som blommat snällt varje vinter som är närmare 20 år nu. Det går utmärkt att driva babyplantor som bildas, dessa ska stå framme året om och skötas som vanliga krukväxter, år fyra kan du prova att vissna ner dem så går de i blom!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon