Full version: Grundstam på äpple
Mia i trädgården
Jag har två äppelträd som jag skulle vilja veta vilken grundstam de växer på.

Det ena är Filippa på 8 år. Vi köpte det själva men det var innan jag blev intresserad av träd, så jag tänkte inte på vilken grundstam det stod på lappen. Det är drygt 2 m högt och ca 4 m i diameter, men jag har hållit det nere och inne genom beskärning de senaste åren nu när jag har kunskap till det. Filippan växer väldigt bra med årsskott på säkert 40 cm om hon fick växa helt fritt.

Det andra trädet är en Alice på ca 22-25 år. Vi flyttade henne hit för ca 8 år sedan. Då var hon liten, tanig och klen. Hade inte alls trivs på förra stället och knappt vuxit något på sina första ca 15 åren. Hon såg ut som ett litet träd direkt från affären. Nu trivs hon bra och har biffat till sig och växer också ca 30-40 på årsskotten. Trädet är knappt 3 m högt och drygt 4 m i diameter.

Har ni några tips på hur man ser vilket grundstam de växer på nu när de är så stora?
Cilla
Med stor sannorlikhet är båda satta på A2 grundstam.

Alternativen är fröstam, men de finns inte att köpa i handeln sedan många år. Eller svagväxande grundstam, men de är ovanligare och ger dessutom inte den tillväxt som du har.
Mia i trädgården
Tack för svar!

Spännande att se att växtförhållandena påverkar tillväxten så starkt. Då tänker jag främst på min Alice som vid ca 15 års ålder fortfarande såg ut som ett mycket ungt träd eftersom hon var så liten och växte så dåligt på förra stället. Men nu när hon fått maximal fjäsk med gröngödningsväxter under hela kronan utan konkurrens av gräs m.m. att hon växer så det knakar och trivs. Jag hade annars gissat på en svagväxande grundstam innan jag såg denna reaktion på tillväxten.

Kul när växterna uppskattar nedlagd arbete och ansträngning!

Tack
Mia
Cilla
Roligt att höra om dina gröngödslingsresultat!

Det är som du skriver, en mycket stor skillnad på unga träd som får jorden över rötterna luftad, som får den skuggad av gröngödslingsväxter och sedan får materialet från dem tillbaka i jorden. Lite bevattning på det så är skillnaden så stor att det ser ut att röra sig om olika arters träd.

Ett som är roligt med att förbättra jorden vid träd är att det närapå alltid ger stora synbara resultat.
Mia i trädgården
Visst är det, och gissa var jag fick inspirationen från !!!!!!!!!!!!!!! Din hemsida!

Min Filippa som fick samma behandling bär just nu stora fina äpplen...... på sina tunna långa dinglande spjut och skott som vi tidigare skrev om. Men än så länge sitter de fast bra, tror hon klarar det.

Jag kollade lite på Filippans grenarna där jag pincerade alt fick beskära lite hårdare eftersom de stack ut över gångvägen. På de hårdare beskurna är det fortfarande små snitt, grenarna är knappt 1 cm i diameter vid snittet, men där sätter hon blom och äpplen på korta starka sporrar. Så hon kan tydligen om hon vill wink.gif

Kul att se skillnaderna mellan olika träd, även om de alla är äppelträd!

Mia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon