|
MissLeia
06-08-2011, 08:40
Hej! Jag bor i ett kedjehusområde där man har små trädgårdar. Rådjuren har inte bekymrat sig om min tomt tidigare utan nöjt sig att vara på villatomterna bredvid och mitt staket har varit fullt tillräckligt under dessa åren. Men nu har något hänt och de har fått upp ögonen på buffébordet som är på min tomt... Nu på några dagar så har de ställt till med en massaker! Rosenknopparna är uppätna, perenner som inte blommat än har skövlats. Men det värsta är att jag inte skyddat stammen till mitt nysatta äppelträd för rådjuren har ju inte behagat att komma hit och inatt har de gnagt ordentligt på stammen.  Har trädet en chans att klara sig? Ska åka iväg och handla saker idag och försöka rådjurssäkra för nu reser jag bort på måndag igen. Vad skulle ni göra i mina skor? Kommer äppelträdet återhämta sig om jag sätter dit något sort skydd nu? Vad är det man sätter dit? Själva tomtgränsen, hur försöka stoppa? Jag har läst om div kladdsaker men vad hjälper och dessutom att ha i åtanke att 4 stycken barn leker på den miniatyrtomt! Det rör sig om 14-15 meter tomtgräns där rådjuren kan ta sig in! HJÄLP!! Panik!
MissLeia
06-08-2011, 09:34
Läste nu om någon som testat med hårt sträckt fiskelina, tror ni på detta? Anser ni att det är för ondskefullt?
DykUnderYtan
06-08-2011, 10:00
Jag har testat med två vita linor/snören... gjorde det för ett par år sedan då jag hade läst någonstans att de inte vågar sig över om man sätter en på ca 50-60 cm höjd och den andra på ca 100-110 cm. Det funkade finfint för mig i alla fall. I år har jag gjort det lite mer "seriöst" och bytt ut snöret mot 1 cm brett elband (som man har till hästhagar bl a), tänkte att det håller bättre så nu får vi se om mina odlingar klarar sig även i fortsättningen. Har ingen ström påkopplad men det ska tydligen inte behövas för att avskräcka. Mitt största gissel just nu är istället mördarsniglarna... suck, denna kamp tar aldrig slut.
CITAT (MissLeia @ 06-08-2011, 09:40)  Hej! Jag bor i ett kedjehusområde där man har små trädgårdar. Rådjuren har inte bekymrat sig om min tomt tidigare utan nöjt sig att vara på villatomterna bredvid och mitt staket har varit fullt tillräckligt under dessa åren. Men nu har något hänt och de har fått upp ögonen på buffébordet som är på min tomt... Nu på några dagar så har de ställt till med en massaker! Rosenknopparna är uppätna, perenner som inte blommat än har skövlats. Men det värsta är att jag inte skyddat stammen till mitt nysatta äppelträd för rådjuren har ju inte behagat att komma hit och inatt har de gnagt ordentligt på stammen.  Har trädet en chans att klara sig? Ska åka iväg och handla saker idag och försöka rådjurssäkra för nu reser jag bort på måndag igen. Vad skulle ni göra i mina skor? Kommer äppelträdet återhämta sig om jag sätter dit något sort skydd nu? Vad är det man sätter dit? Själva tomtgränsen, hur försöka stoppa? Jag har läst om div kladdsaker men vad hjälper och dessutom att ha i åtanke att 4 stycken barn leker på den miniatyrtomt! Det rör sig om 14-15 meter tomtgräns där rådjuren kan ta sig in! HJÄLP!! Panik! Synd att de kom inte till dig, men det får man väl nästan räkna med ifall de hållit sig i grannskapet. Hur allvarligt är ditt äppelträd skadat? Det KAN klara sig men inget är säkert. Mitt förslag är att du köper benmjöl i storpack och strör ut utmed tomtgränsen. Här håller det borta rådjuren från att äta. Benmjöl är ju även långtidsgödslande så se till att inget hamnar på växterna (för sent för gödsel nu, dutta lite istället på gräset), blodmjöl fungerar också men det förstör å andra sidan växternas blad.
MissLeia
07-08-2011, 21:02
DykUnderYtan: Jag har dunkat i pålar nu med snören emellan och hoppas att det blir lite avskräckande effekt. Har iaf inte haft besök inatt så jag hoppas detta är tillräckligt! Cilla: Detta är ett kedjehusområde där grannar har massiva syrenbuskage och vissa har plank emellan så svårt för rådjuren att ta sig in på tomterna. Jag hade dock vid inflytt ölandstok som jag grävt bort och nu träd och buskar på tillväxt vid tomtgränsen samt ett staket. Det verkar ha varit fullt tillräckligt fram till nu men nu har de fått smak för min tomt och det har verkligen varit massaker.  Tomten är väl inte större än 120 och då blir det väldigt uppenbart när varenda rosknopp är uppäten för man ser verkligen varenda växt när man sitter på verandan. Beträffande äppelträdet så är det ett träd inköpt i våras och det yttre lagret är avgnagt på ca 1/3 av den pyttelilla stammen nedanför kronan. Om jag strör ut benmjöl så finns inget gräs där utan det är vid alla mina planterade buskar och träd, kan de få fnatt då? Blodmjöl har jag läst om men verkar hur jobbigt som helst! Tack för svar och förslag, jag tar gärna emot mängder av ideér för jag vill gardera mig till tänderna nu. Hur ledsen som helst!
Fågelvägen
07-08-2011, 22:01
Vilken tur att rådjuren inte gnagde av barken runt om! Om bara 1/3 av barken är avgnagd kommer trädet att självt reparera skadan. Stryk inte på trädbalsam! Om du snabbt vill ha ett akutskydd för det lilla äppelträdet kan du köpa en sats kompostnät. Det är 4 metallnät med grön plastad yta (helt värdelösa för kompostering!). Om du fogar ihop 3 av dem i en triangel runt äppelträdet kommer rådjuren troligen att lämna äppelträdet i fred. Du kan strö lite benmjöl på marken innanför nätet också.
Man blir ledsen och arg över pågnagda rosor och uppätna blommor, men rosorna dör inte.
Senare kanske du måste hitta på någon förhöjning på ert staket. Rådjur hoppar utan svårighet över vanliga villastaket, som era grannar väl har märkt. 2 m höga konstruktioner behövs för att hejda dem.
PO Tatis
07-08-2011, 22:17
Vattna med guldvatten då och då...rådjur har känsliga luktorgan och gillar inte doften.
MissLeia
07-08-2011, 22:21
Fågelvägen: Har redan inköpt ett gnagskydd och satt på den nedre stammen och tillber nu högre makter att det inte blir någon ytterligare åverkan på de övre delarna. Klantigt att jag inte gjorde det innan men trodde att jag var säker! Tomten bakom där de kommer ifrån ligger på en högre nivå så när de skuttar över så landar de helt enkelt i en slänt med marktäckande rosor. Dessutom att de måste hoppa över både staket/träd/buskar innan de får den landningen...  Där står dessutom trädet så anledningen att de inte gnagde runt hela var nog att det var ganska obekvämt att stå i en sluttning i rosor. Från sidorna kan inte rådjuren komma in, mina grannar har nog varit strateger! Husen är byggda på 70-talet och orginalfolket som bor i de flesta husen och gamla vid detta laget. Antagligen lärt sig sina läxor... Grannen till vänster har en kompakt syrenhäck som är ogenomtränglig. Mellan våra tomter så är det staket men även ett äppelträd modell stor som är som en kompakt mur och en lekstuga. Andra grannen har något som är ännu tätare och ännu högre. Jag är den svaga punkten! Det är enbart här de kan komma in och därför känns det riktigt viktigt att jag stoppar dem! Hatar tanken på ett plank på tomten då jag har en väldigt trevlig baksida och vy... Vill helst ha kvar detta men det verkar omöjligt.
MissLeia
07-08-2011, 22:28
CITAT (PO Tatis @ 07-08-2011, 23:17)  Vattna med guldvatten då och då...rådjur har känsliga luktorgan och gillar inte doften. Kan det även vara så att de kanske inte tycker om katter då? Mina har varit (och är fortfarande) på "semester" denna sommar och jag vet att katterna brukar djävlas med rådjuren på granntomten. Att det är därför de inte besökt här tidigare eftersom rabatten precis nedanför kissas i och bajsandet sker i grannens hallonland. (Vilket grannen tycker är helt ok förövrigt!) Jag har iofs hällt "guldvatten" (barnens pottor) i landet tidigare men inte gjort det den senaste månaden pga resandet.
Men du Leia, är tomten bara på 120 kvm så stängsla in det! Räkna med 130 kvm så har du lite marginal. Allox lär fungera superbra och jag har många gånger själv funderat på det, men min tomt är bra mycket större än 120 kvm och kostar därmed mer. Men fundera på saken iaf, skadar inte!
MissLeia
14-08-2011, 19:58
CITAT (CillaM @ 09-08-2011, 21:50)  Men du Leia, är tomten bara på 120 kvm så stängsla in det! Räkna med 130 kvm så har du lite marginal. Allox lär fungera superbra och jag har många gånger själv funderat på det, men min tomt är bra mycket större än 120 kvm och kostar därmed mer. Men fundera på saken iaf, skadar inte! Hej! Hemkommen från resan och inte haft möjlighet att svara! Jag har kollat på det där nu och det vore den ultimata lösningen egentligen, jag har ett hål på 15 meter som måste blockeras så att de ej tar sig ner på våra tomter. Kruxet som jag kommer fram till är att det är en villatomt på baksidan med en stor gräsmatta och skog. Härlig vy i fjärran. Dessutom en god relation med grannen där och jag får löv och klippt gräs av henne. Känns som det blir svårt med nät och fortsatt relation. Så nu grubblar jag på en bestående lösning och hur jag ska få till detta på bästa sätt! Plank och viltstängsel fungerar ej. Mina funderingar går till om jag ska överge vyn och låta detta växa samman mer, att även ha rejäla linor i mitten av detta och det syns ju ej då på sikt. Även strö ut benmjöl kanske. Fördel med detta är att min baksida blir väldigt skyddad åt alla håll och kanter beträffande blåst etc. Ideér, tankar och uppslag tas tacksamt emot! Jag har fått stora nojan här, avskyr verkligen tanken på rådjur med sina ca 1000 fästingar som de drar runt på och sprider ut. Vad jag förstått så gillar de inte gult, kanske ölandstokhäcken som höll de ute tidigare men där går gränsen!
Fågelvägen
26-12-2011, 21:29
Återupplivar rådjurstråden, fast problemet inte är så akut hos oss just nu. 3 vuxna rådjur hade i flera veckor legat och sovit och idisslat fridfullt ca 4 m från huset. Ingen skada skedd, de har inte ätit upp alla rosor ännu. Men jag vet att deras råbockar med sitt fejande när som helst tar kål på vilka buskar som helst. Så nu tänkte jag få dehär 3 att flytta på sig. Jag hällde ut sillspad från vår hemgjorda före-jul-sill i rådjurens 3 sovgropar. På ett par veckor har vi inte sett ett enda rådjur! Är detta den ultimata rådjursskrämman? Hoppas någon annan vill prova också.
Din granne, som du får löv o klipp av, har inte hon problem med rådjuren? Kanske ni kan tillsammans stå för instängsling av tex. Allox, på hennes del som vetter mot den vackra vyn. Detta nät syns inte, därför får man också sätta upp lite band som fladdrar i det så att djuren inte går rätt in, bockarna kan lätt fastna. Men med plastband så fattar de vinken. Fågelvägen: Sillspad, ja fan det ska jag banne mig prova här. Problemet blir väl att jag drar till mig ännu fler katter då CITAT (MissLeia @ 14-08-2011, 19:58)  Hej! Hemkommen från resan och inte haft möjlighet att svara! Jag har kollat på det där nu och det vore den ultimata lösningen egentligen, jag har ett hål på 15 meter som måste blockeras så att de ej tar sig ner på våra tomter. Kruxet som jag kommer fram till är att det är en villatomt på baksidan med en stor gräsmatta och skog. Härlig vy i fjärran. Dessutom en god relation med grannen där och jag får löv och klippt gräs av henne. Känns som det blir svårt med nät och fortsatt relation. Så nu grubblar jag på en bestående lösning och hur jag ska få till detta på bästa sätt! Plank och viltstängsel fungerar ej. Mina funderingar går till om jag ska överge vyn och låta detta växa samman mer, att även ha rejäla linor i mitten av detta och det syns ju ej då på sikt. Även strö ut benmjöl kanske. Fördel med detta är att min baksida blir väldigt skyddad åt alla håll och kanter beträffande blåst etc. Ideér, tankar och uppslag tas tacksamt emot! Jag har fått stora nojan här, avskyr verkligen tanken på rådjur med sina ca 1000 fästingar som de drar runt på och sprider ut. Vad jag förstått så gillar de inte gult, kanske ölandstokhäcken som höll de ute tidigare men där går gränsen! 
Jan af Lisö
30-12-2011, 13:16
Kan du inte ha Allox nätet hängande i krokar på stolparna, så att det kan tas av och sättas på tillbaka på ett par minuter ?? Vill ni umgås med grannen så är det bara att ta bort nätet (helt eller delvist), sen sätter man tillbaka nätet när det behövs.
Det är bra att inför vintern förstärka Allox nätet med snöre så att det inte rivs sönder under snötyngden...
Hos mig har utstrött blodmjöl fungerat i många år. Strör på tulpaner, kärleksört, höstflox m m. Det uppmanas av många att preparera oasisbitar med blodmjöl och ammoniak. Provade det ett år men skatorna hackade sönder bitarna och spred dessa över tomten. Har du provat? Meta i Falun
på Östkusten annvänds blodmjöl rödsprit som dränks in i Oasis och sätts på käppar runt tomten och det fungerar där .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|