Gossen Ruda
Jag håller på och röjer lite utefter järnvägen. Jag har noterat att det legat lite jord och lecakulor på ett ställe och undrat varför man slängt en blomkruka där. Igår kollade jag lite mer på några taniga växter som växte där också. Jag tror nu att jag vet vad det är för växter och varför de står där. Har jag rätt? smile.gif

Gunilla T
Ja, det är hampa.
Gossen Ruda
Bara rycka upp och slänga eller kontakta farbor blå? Det ser lite valhänt ut och jag kan misstänka ungar från villaområdet en bit bort.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 06-08-2011, 11:06) *
Bara rycka upp och slänga eller kontakta farbor blå? Det ser lite valhänt ut och jag kan misstänka ungar från villaområdet en bit bort.

Äsch behöver väl inte finnas nån baktanke. Hur ofta växer det inte upp hampaplantor vid fågelbord t.ex. Kan bli riktigt snygga plantor coolgleam.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 06-08-2011, 11:28) *
Äsch behöver väl inte finnas nån baktanke. Hur ofta växer det inte upp hampaplantor vid fågelbord t.ex. Kan bli riktigt snygga plantor coolgleam.gif

Fast här man aldrig matat fåglar.rolleyes.gif Jag såg för någon månad sen hur 2 killar befann sig på denna plats men då kopplade jag inte ihop sambandet med plantorna som då måste ha varit små. Jag var mest sur för att de lämnat några plastflaskor som jag tog hand om och pantade.
Lena i Torslanda
Cannabisodling även i pytteskala kan sabba mkt i livet för de unga så ryck bort dem eller ännu hellre kontakta polisen.
herkules
du får väl röka på och se om det är något att ha smile.gif
Huggorm
Vänta till de kommer och skördar, då avslöjar du dem och börjar utpressa dem på pengar för att inte polisanmäla. Så skulle jag ha gjort.
xlxl67
CITAT (Huggorm @ 06-08-2011, 19:00) *
Vänta till de kommer och skördar, då avslöjar du dem och börjar utpressa dem på pengar för att inte polisanmäla. Så skulle jag ha gjort.

biggrin.gif Detta skulle jag vilja se!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Lena i Torslanda @ 06-08-2011, 15:45) *
Cannabisodling även i pytteskala kan sabba mkt i livet för de unga så ryck bort dem eller ännu hellre kontakta polisen.

Så skulle jag också göra
Samsara
CITAT (Huggorm @ 06-08-2011, 19:00) *

rotfl.gif
Motti
Tänk om det är en gammal tant som åkt tåg med en extraordinär planta i en kruka som hon fått av en gammal vännina och tappat den genom tågfönstret naughty.gif "I morden i Middsomer" var det en tant som bakade Muffins på Hampa och bjöd Barnaby på så han blev en kul typ en hel dag sprang på stenmurar och hoppade hage giggle.gif
Eva i Skåne
Du kan gott dra upp dom och gärna slänga dom nån annanstans än på platsen för det är ju i torkad form dom ska användas och ligger dom kvar kanske planterarna ändå får nytta av dom.
Att ringa polisen leder inte till mer än att dom kommer dit och drar upp plantorna och tar med sig, men det är ju inte så att polisen har resurser att bevaka stället för att se vem som kommer för att skörda, så resultatet blir detsamma om du leker polis och skövlar.
Monarda
CITAT (Motti @ 06-08-2011, 22:41) *
Tänk om det är en gammal tant som åkt tåg med en extraordinär planta i en kruka som hon fått av en gammal vännina och tappat den genom tågfönstret naughty.gif "I morden i Middsomer" var det en tant som bakade Muffins på Hampa och bjöd Barnaby på så han blev en kul typ en hel dag sprang på stenmurar och hoppade hage giggle.gif

Klart att det är en gammal tant! Vi bakar alltid muffins till våra syjuntor och blir väldigt kreativa. Skulle någon anmärka så skyller vi på fåglarna. angel_not.gif
[attachment=63729:P1010429.jpg]
Red Top
Härlig bild Monarda! bravo.gif

Du utmålar en underbar bild av hur det är att vara en gammal tant. [attachment=63730:highfive.gif]Konsten att bli 127 år

*Stintan*
yahoo.gif Hurra för gamla tanter o muffins!

*går ut på balkongen o röker*
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 07-08-2011, 08:09) *
yahoo.gif Hurra för gamla tanter o muffins!

*går ut på balkongen o röker*

tummenupp.gif
Huggorm
Jag noterade en rejäl plantering av cannabis sativa när jag var i Nepal, i en by hade en ödetomt planterats helt full med denna växt. Senare fick jag se att flera av guiderna på djungelturerna rökte hasch, och de bjöd glatt de turister som ville ha. Kändes inte väldigt säkert i en djungel där vi såg både noshörning och björnar, och där det skulle finnas tiger.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 07-08-2011, 08:43) *
Jag noterade en rejäl plantering av cannabis sativa när jag var i Nepal, i en by hade en ödetomt planterats helt full med denna växt. Senare fick jag se att flera av guiderna på djungelturerna rökte hasch, och de bjöd glatt de turister som ville ha. Kändes inte väldigt säkert i en djungel där vi såg både noshörning och björnar, och där det skulle finnas tiger.

Ja då har vi förklaringen till att SJ inte får tågen att gå i tid....lokförarna måste stanna o sköta sina odlingar crazy.gif
Myosotis
En bekant har berättat att han hittade en hampaplanta i trädgården som han rökte!! duh.gif duh.gif duh.gif "Kunde inte låta bli att testa." Ingen aning om han har testat riktigt knark eller så, men knarkhalten i fågelfröhampa måste vara väldigt låg eller ickeexisterande, för "det hände inte ett skit"...
Meriona
CITAT (Huggorm @ 07-08-2011, 08:43) *

Finns det noshörningar i Nepal? g.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 07-08-2011, 10:44) *
Finns det noshörningar i Nepal? g.gif

Ja, på slättlandet nära indiska gränsen
Peztis
CITAT (Myosotis @ 07-08-2011, 09:59) *
En bekant har berättat att han hittade en hampaplanta i trädgården som han rökte!! duh.gif duh.gif duh.gif "Kunde inte låta bli att testa." Ingen aning om han har testat riktigt knark eller så, men knarkhalten i fågelfröhampa måste vara väldigt låg eller ickeexisterande, för "det hände inte ett skit"...

Det är ngn beståndsdel i hampa som saknas i det som vi köper som fågelfrö. Därför händer det inget om man röker fågelfröhampan. Så ur den aspekten så borde man kunna få låta de vackra växterna vara kvar. För vackra är de!
Men problemet är att polisen inte kan se om det är med eller utan den där beståndsdelen utan att göra större undersökning i labb och därför är det för oss vanliga trädgårdsägare förbjudet att ha denna växt.

Om jag har fattat det rätt...
*Stintan*
Synd att man inte får odla industrihampa i trädgården för det lär ju kväva allt ogräs sägs det. Kanske skulle vara effektivt mot kirskål och kvickrot g.gif
Gossen Ruda
Plantorna är numera förpassade till min soptunna. Ville inte ens ha dem i komposten. Oavsett innehållet i dem. Håller med om att det var onödigt att belasta polisen eftersom det ändå inte kommit ut något av det.
Meriona
CITAT (Huggorm @ 07-08-2011, 10:58) *
Ja, på slättlandet nära indiska gränsen

Tack jag trodde att de bara fanns i Afrika. thanks.gif Trodde nästan du hade rökat på ändå, trots utsagor om annat. naughty.gif
Farbror Blå
Njaee, håller inte riktigt med om att inget haender nare man röker hampa.. en kompis rökte fågelfrön
och fick pippi..
Azur
Vårt utomhusklimat är dåligt för hampaodling, och det är något vi ska vara tacksamma över.

I södra USA (och ännu mer i Mexico - ett fält som hittades nyligen var 120 hektar!) har de enorma problem med att folk anlägger stora haschodlingar inne i naturreservat. Eftersom odlingen dels använder mycket vatten, dels mycket gödning och gifter, får man inte bara miljöeffekter precis vid odlingen, utan även långt nedströms. Odlarna vaktar dessutom sina odlingar med vapen i hand, och det händer årligen att skogsvandrare och turister som snubblar in i odlingar skjuts till döds.

De enstaka haschplantor man hittar då och då här i Sverige gör nog varken till eller ifrån, men det finns ingen anledning att uppmuntra "vildplantering" heller.
Huggorm
CITAT (Azur @ 07-08-2011, 13:49) *
Vårt utomhusklimat är dåligt för hampaodling, och det är något vi ska vara tacksamma över.

I södra USA (och ännu mer i Mexico - ett fält som hittades nyligen var 120 hektar!) har de enorma problem med att folk anlägger stora haschodlingar inne i naturreservat. Eftersom odlingen dels använder mycket vatten, dels mycket gödning och gifter, får man inte bara miljöeffekter precis vid odlingen, utan även långt nedströms. Odlarna vaktar dessutom sina odlingar med vapen i hand, och det händer årligen att skogsvandrare och turister som snubblar in i odlingar skjuts till döds.

De enstaka haschplantor man hittar då och då här i Sverige gör nog varken till eller ifrån, men det finns ingen anledning att uppmuntra "vildplantering" heller.

Hampa går väll fint att odla här? Det har ju varit mycket diskussioner om förbudet mot att odla industrihampa. Är du säker på att du inte blandar ihop det med opiumvallmo eller någonting annat?
*Stintan*
Jodå visst går det bra! http://www.miljomagasinet.se/artiklar/1004...-i-sverige.html
Myosotis
CITAT (Peztis @ 07-08-2011, 12:05) *
...problemet är att polisen inte kan se om det är med eller utan den där beståndsdelen...

De får väl provröka naughty.gif Då kommer en massa folk helt plötsligt vilja utbilda sig till polis...
Eva i Skåne
CITAT (*Stintan* @ 07-08-2011, 14:40) *

men fortfarande ska man ha särskilt tillstånd från jordbruksverket och det får du inte för trädgårdsodling
*Stintan*
CITAT (Eva i Skåne @ 07-08-2011, 20:39) *
men fortfarande ska man ha särskilt tillstånd från jordbruksverket och det får du inte för trädgårdsodling

Jag svarade Azur som sa att vårt utomhusklimat var dåligt för hampaodling. Att inte kreti o pleti får odla sa jag i ett tidigare inlägg. Det är mycket byrakrati runt detta.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 07-08-2011, 12:44) *
Plantorna är numera förpassade till min soptunna. Ville inte ens ha dem i komposten. Oavsett innehållet i dem. Håller med om att det var onödigt att belasta polisen eftersom det ändå inte kommit ut något av det.

tummenupp.gif
Meriona
Stod i tidningen för nån vecka sen att de hittat haschplantor i stadsplanteringen mitt i Mariestad, tror det var precis utanför kommunhuset eller nåt. Hur tänker man då?
omk
Flummig kommunalpolitik ??? cool.gif
Meriona
rotfl.gif
gnon49
Och jag som trodde att hampa gjorde man rep av. Att cannabis och hampa var samma sak hade jag ingen aaaning om. Men tobak o vallmo odlar jag.
Myosotis
[attachment=63832:cannabis_odling.jpg]
Huggorm
Det odlas cannabis lite överallt i landet. Även i min lokaltidning får man ibland läsa om hur polisen är ute och förstör odlingar som folk försökt dölja i skogsdungar och gläntor
Aqvakul
Sverige självförsörjande..
Huggorm
Jag tycker de flesta avslöjade fall av narkotikasmuggling man läser om handlar om kat nu för tiden. Men det är ju en drog som är betydligt lättare att upptäcka också, eftersom den väger så enormt mycket och tar stor plats. Lite svårare att dölja 300kg grönsaker än 500gram hasch rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon