Krakel Spektakel
Vad använder ni för att binda/fästa nyplanterade träd mot stödpinnar? Jag har märkt att mina hampa-snören skadar barken (blåsigt läge) och vill gärna ha förslag på bättre alternativ. Finns något i handeln för detta ändamål?
RB9310
Har inte hunnit så långt ännu i mitt odlande men jag hade tänkt testa med lite bredare buntband. Eventuellt skulle man kunna limma fast något mjukt material på insidan av buntbandet och sedan dra fast det lagomt hårt men jag antar att dom med rutin har betydligt bättre tips.
Eva 33c
Jag brukar klippa breda remsor av gamla lakan och använda. Inte så snyggt kanske, men träden ska ju inte vara bundna vid ett stöd så länge, efter en eller två tillväxtsäsonger bör det ha rotat i backen tillräckligt för att klara sig utan stöd. Det finns ingen fördel med att ha kvar stödet längre, tvärtom.
Gröna mormor
Jag har ibland använt gamla livremmar, fungerar alldeles utmärkt!
polecat
Nylonstrumpbyxor...... funkar utmärkt.
EKLO
En trädgårdsmästare lärde mig att lägga banden i en "åtta" för att inte stammarna/stjälkarna ska ta skada vid uppbindning. Lite off topic, men inte så mycket...?
fvd
Förlåt detta hör inte till tråden ! EKLO du har ett PM från mig.
Peztis
I affärerna fins det gummiband för detta ändamål.

Jag skulle inte använda spännband, det är för hårt och stumt. Nylonstrumpor är ju ingen dum idé, det är ju heller inte så iögonfallande ifall man håller sig till svarta eller de brunare tonerna. Vill man piffa upp det hela så kan man ju så klart använda mönstrade eller klatschigare färger! biggrin.gif

Jag hittade någonstans en plast som man kunde använda till lite allt möjligt, som halkskydd, mellan tallrikar mm och det har varit jättebra! Skulle kunna tänka mig att en bit foam som man har när man lägger parkett ochså funkar bra. Det är mjukt utan att suga upp fukt som därmed kan skada stammen med svampangrepp mm. Samtidigt gör foamen eller plasten att inget ligger och skaver emot när trädet rör sig i vinden.
RB9310
CITAT (Peztis @ 07-08-2011, 13:59) *
Jag skulle inte använda spännband, det är för hårt och stumt. Nylonstrumpor är ju ingen dum idé, det är ju heller inte så iögonfallande ifall man håller sig till svarta eller de brunare tonerna. Vill man piffa upp det hela så kan man ju så klart använda mönstrade eller klatschigare färger! biggrin.gif

Nu var det ju buntband och inte spännband jag skrev. Dock så är dom både hårda och stumma men dom kostar inte många ören styck så man kan byta så ofta det behövs men du har säkert rätt. Bättre då att använda sånt som är speciellt framtaget för ändamålet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon