Full version: kompost och myror
Ezereht
Jag har lite överfulla komposter och har därför börjat att ibland gräva en grop direkt i landet och ösa ner lite ogräsrens dit (inte tistlar och sådant), täcka för och stampa till lite. Men sen såg jag en himmelens massa myror en dag i närheten av en ganska nygrävd sådan grop. Tänkte att antingen tänkte myrorna HURRAH en färdig myrstack, eller så var dom sura för jag grävt sönder något bo.

Vad tror ni, atraherar jag bara myror? (usch)

Fast sen kom det ett ordentligt regn, och efter det är myrorna borta. Antningen har dom kommit till ro igen efter stör-grävningen eller så är dom upptagna att mumsa nånstans under jord, eller så flyttade dom.

Jag vill gärna ha era åsikter så jag vet hur jag ska göra i fortsättningen. Kanske får sätta upp en till kompost ändå.
Bassam
Hej

Jag läste att myror tycker inte vinäger lukten .

H:Bassam
andersen
CITAT (Ezereht @ 06-08-2011, 11:27) *
Jag har lite överfulla komposter och har därför börjat att ibland gräva en grop direkt i landet och ösa ner lite ogräsrens dit (inte tistlar och sådant), täcka för och stampa till lite. Men sen såg jag en himmelens massa myror en dag i närheten av en ganska nygrävd sådan grop. Tänkte att antingen tänkte myrorna HURRAH en färdig myrstack, eller så var dom sura för jag grävt sönder något bo.

Vad tror ni, atraherar jag bara myror? (usch)

Fast sen kom det ett ordentligt regn, och efter det är myrorna borta. Antningen har dom kommit till ro igen efter stör-grävningen eller så är dom upptagna att mumsa nånstans under jord, eller så flyttade dom.

Jag vill gärna ha era åsikter så jag vet hur jag ska göra i fortsättningen. Kanske får sätta upp en till kompost ändå.

Jag brukar göra precis så som du har gjort,speciellt på slutet av odlingsåret, till nästa år så planterar jag pumpa eller något liknande på platsen.
Peztis
Här är en till som har enorma myrproblem!!!
De gillar nog kombinationen med "WOW! Schysst med färdigbyggt, bara att möblera!" och tillgången till mat och värme.

Vad myror inte gillar är fukt så om man vattnar ordentligt så bör de till slut hitta ett annat ställe (någon annans kompost!) att flytta till.

Jag hade myrkrig i början av sommaren och öste ur hela komposten brevid, nu flyttade de visserligen dit då istället med en mototrväg till myrstacken hos grannen ( rtfm.gif ) men jag bör väl nu till hölsten ta och fixa till eländet där...

Vintern spenderades tydligen i det gratis uppvärmda hushållskomposten och jag hoppas att de inte flyttar tillbaka dit när det blir svalare.
Taraxacum
Jag tycker det verkar som om olika sorters myror har olika preferenser. Vi har lerjord och gräsmattan invaderas av små gula myror som lägger upp kullar med lergranulat över sitt underjordiska bo. Om man vattnar rikligt (typ en natt) ger de upp. I komposten hittar jag pyttesmå svarta under varma perioder. De verkar trivas bra trots att jag vattnar komposten. När det blir lite svalare och fuktigare på sensommaren, verkar de försvinna. På landet hittar jag ibland "stackmyror" (lite mindree än de man kallar pissmyror) de försvinner om jag vattnar ett par gånger.
Ezereht
Det var små svarta. Men då ska jag vattna. Det är ju bra ändå för plantorna. Tack för alla tips och råd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon