|
strelniece
06-08-2011, 11:52
Jag har köpt IKEAs självvattnande kruka Nektarin, men förstår inte riktigt hur den är tänkt att fungera. I vanliga fall så är det ju ett vattenmagasin, men här ligger ju plattan direkt på botten... Så det blir inget magasin. Har frågat både på varuhuset och mailat till dem, men ingen har lyckats förklara för mig, inget verkar veta...
Någon som har lyckats?
//fia
Hej
Plattan ska inte bli direkt på botten men plattan ska bli över tredje del av kruka ... H: Bassam
Anja Danmark
07-08-2011, 08:22
Jeg har tre af dem, og de fungerer ret fint. Vender du bundpladen rigtigt, så den buler opad?
Der kan være 1 l vand i bunden, når den er monteret rigtigt. Men flyderen, som skal vise vandstanden, fungerer til gengæld ikke ordentligt - den sætter sig fast og følger ikke med op, når man hælder vand i.
Jeg har en beskrivelse her fra en, som bruger en del af dem:
"Når du planter i selvvandingspotterne, så er der 2 tips: 1) Sæt flamingo i "koppen" på indikatorpinden - ellers virker den ikke. 2) Dæk åbningen af vandingsrøret med en lille plastpose eller lign. når du fylder jord i. Ellers kommer der let jord i vandingsrøret og indikatorpinden vil have svært ved at bevæge sig frit.
Når du vander første gang, så vand direkte i potten også for at væde jorden. Fyld derefter i røret til pinden er helt oppe (streg 2). Efter lidt tid vil pinden synke til bunds. Det er fordi jorden optager meget vand. Vent et par dage inden du efterfylder.
Jeg vander ca. 1 til 2 gange om ugen til pinden er i top. Selvom pinden synker til bunds er der vand i jorden. Pinden viser kun hvor meget vand der er i beholderen og den underste del af potten.
Jeg er lige kommet hjem efter 3 uger i Sverige, og min steddatter har passet mine chili. Hun fyldte blot vand på hver weekend, og mine planter var meget flotte, da jeg kom hjem igår.
Lad være med at fylde vand på hvergang, pinden er i bund. Jorden suger meget vand og holder sig våd længe. 1 til 2 gange om ugen efter vejret tror jeg er nok. Jeg fylder til pinden er i top - venter lidt - lyfter pinden og lader den falde ned igen og efterfylder så. "
Mvh Anja
strelniece
07-08-2011, 11:46
CITAT (Anja Danmark @ 07-08-2011, 09:22)  Jeg har tre af dem, og de fungerer ret fint. Vender du bundpladen rigtigt, så den buler opad? Men att sätta den med bulan upp kan ju inte vara rätt? Eller i vart fall inte som det är tänkt? Bevattningsröret skall ju sättas i så bulan går nedåt. Jag kan inte sätta i den så den buliga sidan kommer uppåt. CITAT 1) Sæt flamingo i "koppen" på indikatorpinden - ellers virker den ikke. Vad är flamingo, när det inte är en fågel  Tror jag rätt när du menar att man skall sätta något i koppet, t.ex. frigolit, för att den skall fungera bättre? CITAT (Bassam @ 07-08-2011, 02:59)  Hej
Plattan ska inte bli direkt på botten men plattan ska bli över tredje del av kruka ... H: Bassam Men hur får du den att stanna där? När jag lägger plattan i krukan lägger den sig på botten...
malcolm
07-08-2011, 14:07
Anja Danmark
07-08-2011, 14:12
Herligt - den har jeg ikke kunnet finde!
Men alligevel er det en god idé med flamingo i "koppen" - indikatoren virker ikke hos mig uden.
strelniece
07-08-2011, 14:34
CITAT (malcolm @ 07-08-2011, 15:07)  Jodå, den har jag läst  och gjorde som gubben, ringde... men de kunde inte hjälpa mig... Men, insatsen lägger sig ju på botten på ytterkrukan, om jag då lägger jord på, och häller vatten så kommer ju nedre delen av jorden konstant ligga i vatten, och det låter ju inge vidare  Jag vill ha som mina andra självvattnande krukor, att det finns ett vattenmagasin länst ner... malcom, har du själv en? planterade du då så att insatsen låg på botten?
malcolm
07-08-2011, 14:36
Nej, jag har ingen sådan men letade på IKEA:s sida, Anja från Danmark pratar dock om flamingo, vad det nu kan vara...
När jag skulle plantera i min kruka tyckte jag också att vattenreserven blev för liten. Jag löste det med lägga bottenplattan som den ska enligt bruksanvisningen, sen hällde jag lecakulor i en tvättpåse som jag la över bottenplattan. Efter det hade jag i jord och planterade som vanligt.
malcolm
07-08-2011, 18:06
Varför inte godta beskrivningen och göra som det står...?
strelniece
07-08-2011, 18:22
CITAT (malcolm @ 07-08-2011, 19:06)  Varför inte godta beskrivningen och göra som det står...? För att min erfarenhet säger mig att jord som står konstant i vatten inte blir så bra CITAT (AnkiB @ 07-08-2011, 19:04)  När jag skulle plantera i min kruka tyckte jag också att vattenreserven blev för liten. Jag löste det med lägga bottenplattan som den ska enligt bruksanvisningen, sen hällde jag lecakulor i en tvättpåse som jag la över bottenplattan. Efter det hade jag i jord och planterade som vanligt. låter som en bra idé
Anja Danmark
07-08-2011, 21:33
Jeg forstår ikke helt jeres problem - der er plads til 1 liter vand i den i vandmagasinet nederst. Jeg målte det, inden jeg fyldte jord i.
Jorden står ikke i vand hele tiden på grund af bundpladens form, når man fylder den mængde i ad gangen - der er plads til luft mellem pladen og vandet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|