Full version: Vad heter denna?
Maggan H
Vad kan denna söta växt heta? Bilden är från en odlad trädgård på Öland. Fyrkantig stjälk, parbladiga sågtandade blad och ca 50 cm hög.
[attachment=63708:aaa.jpg]
Aimsvet
Hej! Jag gick just in på forumet för att se om jag kunde hitta vad den växten heter!!! Jag har frösått ett par plantor som just gått i blom för förstaq gången, och jag vet inte heller vad det är? Så jag väntar också ivrigt på svar!
Hälsningar confused.gif
Eva 33c
Kan det vara drakmynta, physostegia virginiana tro?
lavendelgården
Drakmynta tror jag också
Åsa
Maggan H
Nej, blomställningarna är mindre och klenare säger morbror som sett den. Fast det kan kanske vara ett klenare ex, men nej jag tror inte heller att det är den.
Jultorpet
Tänkte också direkt på drakmynta och den har fyrkantig stjälk. Den har också en annan egenhet, blommorna har gångjärn, om du vrider en blomma åt sidan sitter den kvar i det nya läget. Har du provat det?

Men jag håller med om att den ser lite klenare ut.
Vad skulle det kunna vara annars.... kransveronika?.... någon nepeta.... salvia.... nej jag tycker inte det stämmer med något annat heller.
Eva 33c
Vad vet du om plantan på bilden? Om den tex är sådd i år så kan den mycket väl se lite klenare ut än den kommer att göra med tiden. Drakblomman kan blomma redan första året vid tidig sådd. Annars har jag för tillfället inga andra idéer... smile.gif
Aimsvet
Mitt lilla problem tror jag är löst nu i alla fall, min växt är sannolikt Drakmynta! blomställningarna på min blomma är lite jämnare och "prydligare" annars tycker jag de ser likadana ut. Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon