spacepingo
Någon som har ett bra tips på hur man bygger ett klätterstöd till en klematis som jag tänkt plantera i en rabatt. (Alla platser med vägg eller staketstöd är upptagna wink.gif ) Jag har fyrkantsstav (tror jag det heter 2,5X2,5cm) som jag tänkt använda och vill ha den ungefär 1,5m hög.
lustgården
Byggt en klätterpyramid,kanske något för dej?
Använt 25x38mm läkt. går med 25x25mm också. min är 1,80m.hög.

Snickrat ihop en Klätterpyramid.jpg

spacepingo
Det där är precis som jag tänkt mig. Hur har du fått ihop pinnarna i toppen? Och hur har du byggt ihop det? I mitt huvud så får jag inte till hur jag ska få den rak på nåt enkelt sätt. g.gif
lustgården

Såga till dom 4 "benen" i den höjd du vill ha.

Lägg ut två ben på ett jämnt underlag,mät ut ex.50cm(eller den bredd du vill ha.) mellan läkten i nederkant. Nu har du en triangelformad pyramid.
skruva fast tvärgående träbitarna med jämnt mellanrum. ca:30 cm emellan. (5-6 st.)
Gör sedan likadant med dom två kvarvarande benen.

Ställ upp dom båda trianglarna med 50cm. avstånd mellan benen på marken. Fäst ihop dom med tvärgående läkt som du gjorde tidigare.
Nu har du en pyramid med 4 lika sidor.

I toppen hade vi en svarvad träbit liggande sen tidigare, går annars med någon gardinknopp eller liknande.
Runt den övre biten kan du såga till några passande träbitar som täcker "Benen".

Du bör nog borra med en 3mm borr innan du skruvar ihop bitarna,då spricker ej trät.

Vet ej om det blev en vettig beskrivning?

spacepingo
Jo det var en jättebra beskrivning! Jag måste bara fundera ut hur jag ska sätta skruvarna för att de inte ska korsa varandra. Eftersom det är en rätt smal stav så fiinns det ju inte så mycket utrymme att spela på. Nu behöver jag bara tid att göra den på smile.gif
evaisa
Lustgården, hur har du förankrat det fina klätterstödet?
lustgården
just nu har jag bara ställt det direkt på gräsmattan, men tänkte att slå i längre spikar som jag klipper av skallen på .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon