Full version: Klematis klippgrupp 2
Dool
Hej,

har som nämnt i tidigare tråd haft en del bekymmer med mina klematis; Piilu och Multi Blue. Piilun har knappt blommat och verkar blivit angripen av ngn "vissnasjuka" (?) och Multi Bluen har växt som en raket på höjden men inte blommat så mycket och de blommor som kommit har varit små och "håliga". Tycker mig förstått att de tillhör klippgrupp 2 som alltså kan beskäras lite olika. Hur bör jag beskära dem för att få dem att må bättre nästa år?

/Dool

Ps. Kan tillägga att jag bor i zon två och att de flyttades förra året och då klipptes hårt (ca. 20 cm sparades).
Finn Klematis
Hej!

Båda tillhör klippgrupp 2. Då dom är flyttade och nerklippta ser
jag jag inget onormalt i att dom inte är på topp i år.
Sedan har Du helt rätt i att man kan klippa på olika sätt.
Jag brukar vänta till i Maj. Då sparar jag några rankor med
kraftiga sidoskott och klipper dom övriga ca 15 cm över marken.
Dom rankorna blommar då i slutet av Maj början av Juni. När dom
nästan har blommat färdigt, klipper jag dessa rankor och ger gödning.
Jag får då nya rankor som blommar i Augusti.
Obs. Det händer att klematis ur klippgrupp 2 fryser ner, då får man
bara blommor på årsved.

Mvh.
Finn
Dool
Tack så mycket!
Vad tror du förresten om att mylla ner lite benmjöl till hösten? Har hört olika om att ge höst resp. vår (tänkte passa på att fråga när jag har en expert på tråden smile.gif ).

Mvh/Dool
Finn Klematis
CITAT (Dool @ 07-08-2011, 19:50) *
Tack så mycket!
Vad tror du förresten om att mylla ner lite benmjöl till hösten? Har hört olika om att ge höst resp. vår (tänkte passa på att fråga när jag har en expert på tråden smile.gif ).

Mvh/Dool

Hej!

Jag ger gödning på våren. 2 nävar benmjöl 1 liter hönsgödsel till varje storblommig
klematis. Halv dos till Viticella.

Finn
Dool
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon