Full version: austin rosor i kruka
4:an
Har börjat ge mig in i en ny värld...rosornas värld...och fick idag tag på två austin rosor som jag tänkt ha i krukor ( i a f till en början)...det är en Eglantyne och en Sharifa Asma...någon som har något råd vad jag skall tänka på??? Är i zon 1 Malmö....
Ezereht
Stora krukor, gärna ganska djupa. Sen måste dom ha hål i botten och stå på fat om det kan regna på dem. Bra med leca/grus i botten också.
Ska du vinterförvara är det bra att linda in dem i något när det frusit till, samt ha ett isolerande skikt på botten ex. låta dem stå på en bit frigolit.
4:an
Då skall de få komma upp en nivå, från marken alltså! Tack för råden .....!
Ugglemormor
Hej,

Jag har också en ros - kruka- fråga.

Planterade 2 austinrosor i en självbevattnande kruka, var sin kruka. De har vuxit bra och blommar fortfarande.

Det jag undrar är att det kanske är vanskligt att låta dem stå ute under vintern pga att det kan finnas vatten kvar i den understa delen?
Jag tror inte att jag fixar att byllta om dem så bra när/om det blir lika jobbig vinter som de 2 senaste.

Jag bäddade om andra växter och hade dem kvar i mitt kallväxthus under förra vintern, men de dog för mig, så jag gör inte om det misstaget.
Tyvärr finns det ingen plats att gräva ner dom under vintern.

Ugglemor är tacksam för råd ... thanks.gif
ingrids
Min rabattros övervintrade framgångsrikt under sitt takutsprång i sin kruka som det nästan inte är någon avrinning ur. Jag tror i och för sig att den räddades mycket av att stå ganska skyddad från höstregn, att det fryser och förblir fruset ganska tidigt här och att den brukar få mer än en meter snödriva över sig.
D.v.s. höst och vintefukt/regn är en fiende, snö är en vän och ett takutsprång skyddar mot regn men hindrar inte en snödriva i min erfarenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon