Unn
Har antecknat i huvudet att det ska finnas en högväxt ormbunke som bättre klarar en del sol och lite torrare placering än andra. Var det möjligen strutbräken, eller kanske träjon, eller....har månne någon av er en aning, eller något annat tips på sort?
Ska ingå i nyanläggningen av den gamla kaffelunden i trädgården...
Har ni fler förslag på växter av 1800-talsmodell som klarar läget? bergenia och hasselört står redan på planen,hur är det med vintergröna, skulle den klara det? Fler tips på gamla sorter för torr och halvskuggig miljö under stora träd? Har lite hjärnsläpp för tillfället så alla tips mottages tacksamt!

Unn
Tesa
...hmmm, läser du inte AoT... sleep.gif
i senaste numret finns en hel artikel om olika ormbunkar.....
men eftersom du uppenbarligen inte har denna eminenta tidning hem i brevlådan så får jag väl citera lite om STRUTBRÄKEN;
"Om man bara känner till en enda ormbunke från trädgårdssammanhang kanske det är strutbräken. Denna magnifika art ser man ofta vid gamla hus.......bla, bla...
Strutbräken blir allra vackrast i skuggigt läge och jämnt fuktig humusrik jord. Där kan den bli närmare 1,5 m hög.Men även i soligare och torrare lägen blir den här ormbunken mycket fin, om än inte lika hög och frodig."

Hoppas detta ger dig svar smile.gif och att jag inte blir stämd eller nåt.... unsure.gif tongue.gif laugh.gif
Unn
Å man tackar Tesa!
Njae - är en sån där otrogen lösnummerköpare av AoT och ahr blundat lite vid tidningsställen på sistone- dyrt blev det med fröerna och snart kommer rosorna med =) .

Strutbräken var det ja. Ska genast skriva upp det!

Nu har jag förresten en bra anledning att handla AoT trots allt
Tack än en gång, rolleyes.gif Unn
Alpiner i Halmstad
Strutbräken har förutom ett vackert bladverk under sommaren, under hösten utvecklas sporblad.
Sporbladen är vackert kastanjebruna och står hela vintern.
Jag kommer att göra en bildserie på våra stora ormbunkar.
Ha till godo med småttingar så länge.
Du hittar bilder i vårt album: Ormbunkar i Halmstad.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon