Full version: Rudbeckia "Magnus"
LenaFriman
Har aldrig lyckats med denna skönhet. Den kommer bara upp med några spröt året efter plantering av ny planta, jag kastar & köper ny.

tycker att rabatten som jag haft den i är väldrenerad.

Nu har jag grävt 60 cm med massor av grus i botten, uppblandad lerjord med grus, barkmull, kogödsel.

Det vore väl faan om det inte gick nu!!

Vill att de ska gå tummenupp.gif
lavendelgården
Ibland är det som förgjort. men nu har du väl gjort allt du kan - hoppas att du har fått plantor med bra gener.
Lycka till
Åsa
HelénE
Jag tycker rudbeckia verkar svårt. Jag har prövat röd på ett par olika ställen, olia inköpsställen och märken men det kommer bara i bästa fall upp några blad. Förra året köpte jag 2 vita alba och satte i en rabatt tillsammans med solbrud, en har kommit tupp o blommat, men inte den andra. Solbrudarna däremot har tagit sig jättefint.

Tråkigt för jag tycker rudbeckia är jättefint men uppenbarligen trivs de inte hos mig.

Helén
Gunilla T
Det är inte alltid lätt att veta vad som orsakar vad....hos mig sprider sig `Magnus ´ som ett ogräs nästan. De dyker upp lite överallt i rabatterna och jag får faktiskt rensa bort dem och slänga i komposten.
spacepingo
Jag hade samma problem, att de kom upp med enstaka spröt, men jag lät mina två plantor stå och nu är de rätt stora, 3 år och ca 10-15 blommor per planta. Han (magnus) kanske bara behöver lite tid att vänja sig vid sin nya plats. Behåll plantorna trots att de e taniga och se vad som händer.
Han har spridit sig själv, men på de nya ställena har det bara blivit bladrosetter än så länge.
LenaFriman
Japp! Ska spara han Magnus även om han ser halvdöd ut. yes.gif

Nu har jag ju gjort en sån fin bädd åt honom, vill nästan krypa ner där själv. giggle.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon