Limeblossom
06-08-2011, 21:18
Hej!
På nästan alla våra jordgubbar i år blev det som en förhårdnad längst ner. Som en koncentration av frön/ frukt just där. Vad är det som orsakar det? Något kryp eller för dåligt med näring? Vad kan jag göra?
Jultorpet
06-08-2011, 22:22
Det brukar vara stinkflyn som orsakar dom skadorna.
Hej
DEt betyder att du har mycket frå den här näring i jorden :
Boron = Bor
Bor är ett kemiskt grundämne med atomnummer 5 och beteckningen B. Det ingår i giftfria bekämpningsmedel, konserveringsmedel.
H:Bassam
DykUnderYtan
07-08-2011, 04:42
Precis som JUltorpet skriver, stinkflyn är nog garanterat boven.
De ger sig på både knoppar och bär. Bären utvecklas inte fullt ut utan toppen blir hård och omogen.
Limeblossom
07-08-2011, 09:08
Jaha ja....vad gör jag åt det då? Hjälper det att flytta plantorna eller måste jag köpa nya? Det vill jag helst inte för våra jordgubbar är så goda och jag har ingen aning om vilken sort det är. Dom fanns när vi flyttade hit.
*Stintan*
07-08-2011, 09:55
Prova att nästa vår ha plantorna täckta med fiberduk innan blomningen det kan eventuellt minska skadorna. Det kan också vara olika från år till år hur angripna jordgubbarna blir. Tror knappast det hjälper att flytta dom men satsa på en ny plats när det är dags att föryngra jordgubbarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.