Full version: potatis
theresen
hej.

satte sättpotatis lite sent den 6 juni och tog bort blasten för 10 dagar sen och har låtit potatisen ligga kvar i jorden, idag när jag skulle ta upp en planta så var potatisarna enorma, nästan bakpotatis storlek. eftersom jag satte sent så förväntade jag mig inte så stora.
min fråga är kan man använda dom som bakpotatis eller har dom nypotatis egenskaperna? skalet är väldigt, väldigt tunt.
sorten heter marine.
*Stintan*
Ingen aning men jag skulle testa med att linda in en i folie och baka i ugn. Marine är ju en fast mycket tidig sort men den måste nog ha haft väldigt gynnsamma växtförhållanden om den är så enormt stor redan. Hur sorten är att baka vet jag som sagt inte.
EKLO
Vattenhalten brukar vara betydligt högre i sommarpotatis, det är därför de lämpar sig sämre för bakning och mos och sådant. Men testa, det kanske ändå visar sig vara väldigt gott!

En del av min potatis blev också väldigt stor i år. Jag delar och kokar och är glad åt att ett potatisstånd räcker så lång tid...
theresen
eklo: jo, det är ju lite det jag tänker på att nypotatis kan man inte använda till så mycket än att bara koka.
en halv sån potatis räcker ju till mig.
men om jag låter de andra plantorna vara kvar ett tag till så kanske det blir bättre, har satt blå kongo och den gillar jag som mos.

stintan: jag blev också väldigt förvånad över storleken. marken är nybruten, varit singel under och jorden de la i var det mycket sand i och jag hade inte så mycket påsjord över så det fick bli det som var + lite kogöd. och jag har inte skött det så bra med vattning och sånt.
förväntade mig knäppare och skorv och en massa elände.
kanske ska spara den jorden. (ja, jag vet man inte ska odla potatis på samma jord) men jag har lite kvar i gångarna mellan lådorna kan ju ta den och spara och byta ut. (har lott)
malcolm
Linda inte in potatisen i folie när du bakar den i ugn, resultatet blir bara svampigt. Det där med aluminium runt bakpotatis är något restauranger kör med för att hålla den varm innan serveringen, inget annat. Det mesta som går att laga med "gammal" potatis funkar även bra med färskpotatis bara de inte är för små.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 07-08-2011, 12:05) *
Linda inte in potatisen i folie när du bakar den i ugn, resultatet blir bara svampigt. Det där med aluminium runt bakpotatis är något restauranger kör med för att hålla den varm innan serveringen, inget annat. Det mesta som går att laga med "gammal" potatis funkar även bra med färskpotatis bara de inte är för små.

Med tanke på att skalet på denna potatis är väldigt tunnt så behövs folien för att det in ska bli ett tjockt segt lager ytterst. Man sticker lämpligen hål lite här och där i folien så att ångan kan ta sig ut! Konstigt att resultatet aldrig brukar bli svampigt hos mig. happy.gif
Christa
Om man vill få ner vattenhalten i färskpotatis så kan man lägga dom luftigt och ställa dom i ett mörkt skåp i rumstemperatur.

Jag brukar ta upp något kilo en torr dag och lägga dom i en rostfri bunke och ställa dom mörkt i rumstemperatur. Tycker dom bli lite fastare och godare då.
theresen
har inte provat dom som bakpotatis men hade dom i potatissallad och det smakade bra, lite vattniga var dom dock i mitten. fick koka dom 30 min. verkar ju också vara en fast potatis som stintan sa.

just nu ligger dom i en plasthink i köket. räcker det att lägga dom i skafferiet?

ska ta upp en annan sort till helgen och bjuda pappa på födelsedagsmiddag med lite av det som finns på min lilla lott:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon