Söttok06
Nu håller jag på att gräva ur jorden och rensa ogräset som finns där för att kunna lägga på markduk och grus senare i höst. I den grusbelagda ytan tänker jag ha växter på något ställe. Bl a ett Zebragräs 'strictus' som jag köpte i dag. Hur gör jag med det? Måste jag göra allt färdigt med markduk innan jag planterar gräset och övriga växter? Min ekonomi tillåter inte att jag gör färdigt allt med en gång. Det är en odlingslott så jag ska inte ha bergkross under gruset. Endast ett lager tidningar sen markduk och ovanpå det grus.
Klint
Du får säkert bra svar från de som är riktigt duktiga på grusplanteringar! Men jag kan tipsa om denna tråden finns mycket fina bilder från Gunilla som har superfint du kan ju kolla där så länge, dessutom finns mycket annat mycket fint att kolla på om du har tid

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=106801
Gunilla T
thanks.gif klint! Jag har gjort en del gruspartier jaa...och fler kommer det att bli varefter jag har ork att ta itu med de gamla rabatterna och gräva bort alla perenner som jag inte längre tycker är odlingsvärda.

Prydnadsgräs passar väldigt fint in med grus tummenupp.gif och speciellt de ståtliga Miscanthus gräsen. De blir med tiden stora och iögonfallande och kommer bäst till sin rätt som solitär i en grusplantering. Inga andra växter alltför nära som plottrar bort det ståtliga intrycket.

Beroende på vilka växter jag skall plantera så gör jag lite olika...gruspartier med alpiner som vill ha extremt väldränerat får massor av grus i jorden. Bra fuktighetshållande matjord, gärna med inslag också av lite grus, blir bra för Miscanthus.

Har du rensat jorden fritt från rotogräs behöver du inte sätta vare sig markduk eller tidningar, det är bara att plantera och täcka ytan med ett ordentligt lager grus. Se till att du har något stopp utåt från rabatten i fall du har gräsmatta som kan leta sig in.

Markduk använder jag ytterst sällan - då är i så fall tidningar att föredra eftersom de förmultnar så småningom.

Att sätta markduk/tidningar runt en liten planta Miscanthusgräs gör ju också att gräsets nya skott som bildas så småningom hindras att komma upp.
Söttok06
Jag har ingen gräsmatta utan rabatt mot grus, både på den större ytan jag ska grusa och i de smala gångarna. Eller måste jag ha en kant mot rabatten för att jorden inte ska komma ner i gruset? Vad kan man då ha som inte är för dyrt (eftersom jag bara har en odlingslott och inte egen trädgård)?
Jag har ett Zebragräs i rabatten också som står i mer skugga. Den står bredvi buxbombollar och ett ståtlig Rosflockel. Den växer mycket långsamt, men jag ser att den börjar komma fram nu.
Vill ha en till som ska stå mer solitär på ett annat ställe, närmare mitt grusad område.
Det är såå mycket rötter och rottrådar i jorden (lerjord) så jag måste nog lägga en markduk under ändå. Annars får jag nog invasion av ogräs där en dag, trots gruset. Kan jag inte rensa ännu mer noga där jag ska ha växterna och lämna en öppning där, så att säga med bar jord? Misstänker att om man lägger markduk intill planta så kan ju inte nya skott komma upp. Ska försöka ta någon bild och skicka in här om jag bara lär mig hur mobilkameran funkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon