klint! Jag har gjort en del gruspartier jaa...och fler kommer det att bli varefter jag har ork att ta itu med de gamla rabatterna och gräva bort alla perenner som jag inte längre tycker är odlingsvärda.
Prydnadsgräs passar väldigt fint in med grus

och speciellt de ståtliga Miscanthus gräsen. De blir med tiden stora och iögonfallande och kommer bäst till sin rätt som solitär i en grusplantering. Inga andra växter alltför nära som plottrar bort det ståtliga intrycket.
Beroende på vilka växter jag skall plantera så gör jag lite olika...gruspartier med alpiner som vill ha extremt väldränerat får massor av grus i jorden. Bra fuktighetshållande matjord, gärna med inslag också av lite grus, blir bra för Miscanthus.
Har du rensat jorden fritt från rotogräs behöver du inte sätta vare sig markduk eller tidningar, det är bara att plantera och täcka ytan med ett ordentligt lager grus. Se till att du har något stopp utåt från rabatten i fall du har gräsmatta som kan leta sig in.
Markduk använder jag ytterst sällan - då är i så fall tidningar att föredra eftersom de förmultnar så småningom.
Att sätta markduk/tidningar runt en liten planta Miscanthusgräs gör ju också att gräsets nya skott som bildas så småningom hindras att komma upp.