Full version: Ta bort blad
Nisselasse
Hej!
Detta är första sommaren med mitt nya växthus! Allt är nytt och spännande.
Jag har bl à massor med tomatplantor o två gurkor i varierande storlek.
Nåväl, nu så är det ju stora "klungor" med tomater lite här och där, och jag tycker att det är så mycket blad i vägen. Solen når ju knappt fram till dem. Idag tog jag sekatören och lekte frisör. Jag klippte bort en hel del blad som jag tyckte var ivägen. Det var inga blommor eller så på dem utan de var bara allmänt stora och i vägen. Nu till min fråga; var detta så smart? Eller kan man klippa ur plantorna lite här och där så att grönsakerna mognar snabbare?
Tack för svar!!!
*Stintan*
Tomaterna behöver inget direkt solljus för att mogna och man bör inte klippa bort mer än enstaka blad. Höga tomater ska förståss tjuvas och på gurkan kan man klippa in sidogrenar. Plantan behöver bladen för att utvecklas. Sätt istället plantorna lite glesare nästa år. Det mognar inte snabbare för att du klipper utan det tar den tid det tar.
Davidoff
Intressant förtydligande. Jag har tidigare funderat på om det verkligen är så att de måste få vara oskuggade för att mogna...Och har varit skeptisk.
/D

CITAT (*Stintan* @ 07-08-2011, 00:37) *
Tomaterna behöver inget direkt solljus för att mogna och man bör inte klippa bort mer än enstaka blad. Höga tomater ska förståss tjuvas och på gurkan kan man klippa in sidogrenar. Plantan behöver bladen för att utvecklas. Sätt istället plantorna lite glesare nästa år. Det mognar inte snabbare för att du klipper utan det tar den tid det tar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon