Vad är bra/dålig krukväxtnäring? Är det bättre med dyr än billig? Jag var och handlade ny idag och valde Blomstra, fanns både billigare och dyrare. Vad använder ni för någon sort?
Pia
Åsa, mälardalen zon 2
03-03-2004, 19:06
Jag använder mest hemtillverkade näringspreparat nuförtiden och det fungerar utmärk och är gratis.
Men vad man väljer för gödning är en smaksak + beroende på vad man odlar. En del använder konstgödning andra vill ha ekologiska alternativ båda brukar fungera hyfsat bra när det gäller krukväxter. Vad medlet kostar tycker inte jag spelar någon roll men läs på flaskan hur koncentrerad näringen är, vissa medel brukar man bara behöva ta lite av medans andra ska man ta lite mera av per liter vatten. Så olika medel räcker olika långt.
renate
03-03-2004, 19:48
Åsa du gör mig nyfiken på hemmtillverkade näringspreperat,av vad då?eller är det hemligt.Det skulle jag gärna prova.Jag är dåligt på att gödsla mina krukväxter.På våren använder jag långtidsverkande gödsel typ Osmocote,vintertid gödslar jag inte alls./Renate
Betty
03-03-2004, 20:41
"Guldvatten" kanske...
nilla
03-03-2004, 20:45
CITAT (Betty @ 03-03-2004, 20:41)
"Guldvatten" kanske...
Där nog gränsen för min användning av det eminenta gödslemedlet - i rabatter och grönsaksland, visst! ... men i köksfönstret
Jag kör flytande Blåkorn hemma - tycker det är dunder jämfört med Biobact som jag använde tidigare.
Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2004, 09:55
Det händer att det blir guldvatten till krukväxterna, jag brukar vattna med så svaga doser näring att det faktiskt inte luktar något + jag använder även vallörtsnäring, mina krukväxter får ganska lite näring men jag har mest saintpaulia och de verkar inte kräva så mycket.