Full version: Så Hjärtstilla?
Monarda
Blev väldigt förtjust i Hjärtstilla som jag såg i en trädgård. Någon med erfarenhet av sådd? Krångligt?
Eva 33c
Den har jag sått och jag ställde nog sådden ute under vintern, men det är inte alltid nödvändigt för denna art. Sen självsår den sig lite lagom i trädgården, lätt att känna igen småplantorna. Humlor och bin älskar den.
Noak
Hos mig är den som ett ogräs, kommer upp överallt. Och sticks gör den!
Jag förkultiverade på våren (1986) och satte ut i juni och sen var karusellen igång...
Monarda
Jag har kollat lite på nätet och det verkar finnas två varianter av hjärtstilla, Leonurus cardiaca och Leonurus sibiricus. Vilken av sorterna har ni? Undrar om bägge sprider sig lika lätt?
Eva 33c
L cardiaca är den som heter hjärtstilla på svenska. Den andra, L sibiricus, odlar jag som ettårig sommarblomma varje säsong sen länge. Sitt namn till trots har den aldrig övervintrat hos mig. Men den är jättefin i rabatter.
den sibiriska sprider sig inte med frö här, ibland ser jag självsådda plantor men de som gror ute hinner inte blomma och sen överlever de som sagt inte vintern. L cardiaca har jag inte löngre trots att den frösådde sig en del. Men jag bor i zon 5 så det kanske påverkar spridningsglädjen. Det där med stickighet minns jag inget av, sticks de verkligen? Det har jag glömt i så fall : )
Noak
Jag kanske lät lite väl negativ, den är vacker! Och jo, den sticks!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon