EKLO
För första gången odlar jag en del vitlök i år. Satte inköpt (svindyrt) utsäde i november (zon 1-2) och blev lycklig när blasten tittade upp genom snön i mars - det första som grodde.

Men sedan måste jag erkänna att andra delar av grönsaksodlingarna tagit all uppmärksamhet, med en kompakt ogräsmatta i vitlökshörnet som följd.

Och blasten vissnade redan i mitten av juli. I mitt sinne skulle jag dra upp plantorna i augusti/september och fläta stiliga vitlöksflätor av blasten, men av detta blir det nu intet.

Ni som är vana vitlöksodlare: Beror den vissnade blasten på ogräset tror ni? Eller är det bara tidens gång?

Själva lökarna verkar fina, klyftor och allt. (men har hittills bara velat ta upp ett par stycken - borde jag ta upp allihop, eller kan de stå kvar och "förvaras" i landet?)

tacksam för erfarenheter och råd
Bassam
Hej

Det är naturligt när rötter blir nästan mogna , bladen vissnar för att näring går till klyftor eller lök och du själv kan bestämma om de ska förvara i marken eller inte .

H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Helt normalt. Vitlök gödslas och vattnas regelbundet fram till midsommar. Någon gång i juli brukar blasten vissna här i zon 2. Vitlöken brukar vara klar att skördas från slutet av juli-augusti här, lite beroende på vilken sort man odlar. Och vitlöken ska inte skördas förren blasten vissnat ifall den ska lagras. Så för lagring ska blasten flätas då den är torr, vissa sorter kan man dock inte fläta eftersom stammen/blasten inte är böjbar hos en del sorter ex. Hammar
EKLO
Tack för snabba svar. Skönt att det inte blivit något "fel".

Min blast är helt försvunnen, den har torkat bort helt och hållet (eller ruttnat bort möjligen) - men som sagt - lökarna verkar fina. Låter inte som om jag måste ta upp dem genast? Har nämligen lite trångt i min kyl under sommaren, och det är nog enda förvaringsutrymmet jag har där de kan hålla sig. Under hösten är kylen tommare och då får de plats - räknar med att ta upp dem i sl. av augusti, det verkar väl ok?
Åsa, mälardalen zon 2
Bör ta upp dem nu, låter man dem sitta spricker de upp och klyftorna trillar isär. Kylen är bland de sämsta ställena att förvara vitlök, torrt och rumstemperatur är bättre, i kyla och fuktighet börjar de gro. Många sorter kan lagras 6-12mån i rumstemperatur. Mina hänger på tork just nu.
ingmet
Följdfråga..I toppen på några av mina vitlöksblast blir det luftlökar..dvs mini mini mini vitlökar.. Kan jag nyttja dessa som utsäde ..eller ska jag äta upp dom.. ? De vitlökar jag stoppade ner i höstas vars blast i stor grad torkat nu var inköpta hos Växtförsäljningen på byn.
Preussen
CITAT (ingmet @ 07-08-2011, 18:49) *
Följdfråga..I toppen på några av mina vitlöksblast blir det luftlökar..dvs mini mini mini vitlökar.. Kan jag nyttja dessa som utsäde ..eller ska jag äta upp dom.. ? De vitlökar jag stoppade ner i höstas vars blast i stor grad torkat nu var inköpta hos Växtförsäljningen på byn.

Givetvis kan du sätta bulbillerna. Om något år har du fullstora lökar. Du kan ha dem i maten, det smakar vitlök. Själv brukar jag knipsa av hela stängelen, sk ormlök, och använda i köket. Knipsar du av den växer löken sig dessutom större.
EKLO
Tack för alla svar, Åsa: Idag har jag tagit upp alla lökarna, de var verkligen mkt olika i storlek, några jättestora, de flesta mkt små. Ingen med blasten fäst vid löken längre. jag lägger dem ute att torka några dagar, och lägger dem sedan i en luftig papperspåse i sovrummets hylla där fönstret är öppet på nätterna, det blir väl bra?
andersen
Man behöver inte ta upp vitlöken nu, utan den kan ligga kvar, och när man höstgräver så brukar jag dela på dom och använda dom som sättlök till nästa år dvs sätter dom samtidigt som jag höstgräver.
Preussen
CITAT (andersen @ 08-08-2011, 17:32) *
Man behöver inte ta upp vitlöken nu, utan den kan ligga kvar, och när man höstgräver så brukar jag dela på dom och använda dom som sättlök till nästa år dvs sätter dom samtidigt som jag höstgräver.

Låter intressant. Hur blir det med hållbarheten för de du skördar?
andersen
CITAT (Preussen @ 08-08-2011, 19:07) *
Låter intressant. Hur blir det med hållbarheten för de du skördar?

Jag tror inte att hållbarheten blir lika bra, för vi äter upp vitlöken på någon månad, men jag skall prova och lägga undan ett par och se hur det blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon