ingelsgarden1
Hej!
Har en häck av Thuja Brabant som börjar komma upp i lagom höjd.
När på året är det lämpligt att beskära den, ska jag bara klippa av årsskotten eller ska jag vänta ett par år så att det blir vedartat där jag ska beskära ??
Om jag bara tar årsskotten kommer den då att förgrena sig i topparna så att den även blir tät i topparna
Bassam
Hej

Du kan klippa av maj eller i juni, men klippa inte toppen på de som du vill dem kvar för att om man klippa gren Thuja på toppen , de ska inte växa på höjden.

H:Bassam
Chilo
Om du har möjlighet så beskär årsskotten vid den höjd du vill att häcken ska vara. Då fortsätter den växa sig tät i toppen (den kommer att fortsätta växa på höjden om du inte fortsätter klippa följande år, även om Bassam hävdar något annat).

Vänta inte tills du måste klippa i vedartat då thuja inte bryter nya skott på ved. Toppen kan ändå fyllas igen utifrån med tiden, men det är inte optimalt.

Mitt förslag är att klippa till våren och ta exakt på den höjd du vill ha häcken, även om det innebär att du bara klipper några cm årsskott.

Lycka till!
ingelsgarden1
CITAT (Chilo @ 07-08-2011, 22:55) *
Om du har möjlighet så beskär årsskotten vid den höjd du vill att häcken ska vara. Då fortsätter den växa sig tät i toppen (den kommer att fortsätta växa på höjden om du inte fortsätter klippa följande år, även om Bassam hävdar något annat).

Vänta inte tills du måste klippa i vedartat då thuja inte bryter nya skott på ved. Toppen kan ändå fyllas igen utifrån med tiden, men det är inte optimalt.

Mitt förslag är att klippa till våren och ta exakt på den höjd du vill ha häcken, även om det innebär att du bara klipper några cm årsskott.

Lycka till!

Tack så mycket då väntar jag till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon