Jag har ett gammalt trädgårdsbord med rund marmorskiva vilket har stått utomhus i flera år och blivit anfrätt och ful. Jag har hört att man kan slipa själv och tänker prova men vill gärna ha goda råd av någon som evt har erfarenhet av detta.
Att lämna in skivan för professionell omslipning kostar ca 3000,- vilket är lika mycket som att köpa ny skiva.
Bengalow
07-08-2011, 10:29
Man kan knappast göra det själv, utan att förstöra skivan helt och hållet. Det är en våtslipning som gäller, och det är saftiga maskiner som använd. Skall du ha skivan inomhus kanske du kan försöka att polera den med bivax... eller bilvax
malcolm
07-08-2011, 10:36
Vad du gör, använd inte avkalkningsmedel för rengöring. Tror inte heller det går att slipa en marmorskiva på egen hand, firmorna som gör det har stora maskiner som går sakta och tillsätter vatten hela tiden.
*Stintan*
07-08-2011, 11:02
Börja med att rengöra skivan ordentligt med såpa och vatten, använd inget annat än såpa! Sen kan man mätta ytan med såpa, låta vara ett tag och sen torka av överflödig såpa. Försök inte slipa den själv!
Hmm, tre svar som alla avråder från försök till egen slipning.

Det var inte så uppmuntrande, undrar vad som kan gå fel, det borde inte kunna bli värre än innan?? Skivan är idag helt matt o skrovlig, smutsgrå och t.o.m rostfläckad.
Jag använde bilvax för några år sedan för att stoppa fukten, men det blev knappast snyggare.
Det var trevligt att få ert engagemang, detta är min första medlemsdag och min första fråga på forumet. Tack, tack, tack!
Uppsök stenskivaffär. Dom säljer speciell stensåpa!
malcolm
07-08-2011, 14:13
Det kan ju vara värt ett försök i alla fall, kan ju inte bli sämre än att det inte går att kasta bort. Hur ser undersidan ut då? Går kanske att vända på den... Skall du slipa så tror jag det går bäst med en excenterslip med våtslippapper, börja grovt och gå sedan ner till finare papper.
gräsfritt
07-08-2011, 14:38
Vill bara önska dig välkommen hit och lycka till med poleringen!
En fråga... om man nu skulle ge sig på att göra det själv och det blir urdåligt, kan man sedan lämna in den och de fixar till den?
Om man inte använder en massa konstiga medel som fräter sönder ytan då utan bara för att man slipar och det inte blir bra.
pleximaster
08-08-2011, 21:06
Ska du ha den slipad eller polerad? Det är stor skillnad! Personligen gillar jag matta slipade ytan bättre. Rengör skivan med såpa (gul den gröna är samma men med lite grönt färgämne i). Tvätta ur ordentligt med vatten. Slipa sedan skivan med vatten och smärgel duk ( finns i olika grovlek). Sätt smärgelduk på en slipkloss av gummi ( kork funkar men tar upp vatten). Slipa tills du får ytan ren och fin. vill du sedan polera köp en polermaskin på typ Jula och polermedel utan färgämne och kör loss. Det tar tid men... Kostar inte
Mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.