Gunilla T
För ca 5 - 6 år sedan köpte jag ca 30 olika clematis av Kivistik/Estland. Alla har inte överlevt men jag har väl kanske ett femtontal kvar. Plantorna är ju ganska ynkliga när de kommer, rötterna packade i fuktigt hushållspapper och plast men jag tror inte att det är problemet. Alla mina clematis är planterade i bra jord och en del fick grus runt rothalsen.

De fryser ner varje vinter men kommer fint på våren men varje säsong, i mitten av juli ungefär, börjar rankorna vissna. Inte alla men alldeles för många för att det skall se snyggt ut. Det går fort, på morgonen ser det ut såhär;

[attachment=63740:DSCN09540001_1.JPG]

Innan kvällen hänger både knoppar, blommor och blad och inom två dygn är det fullt av nervissnade bruna blad.

[attachment=63741:DSCN09530001.JPG]

I fjol tröttnade jag på dem men tänkte ge dem en chans till i år så jag jordförbättrade en del och gödslade på våren som jag brukar men de fick också en extra omgång hönsgödsel strax innan midsommar. Men samma sak händer i år igen...nu är de riktigt fula. En del rankor lever medans andra har vissnat ner.

Det är ingen ohyra eller sjukdom och jag har alltid trott på teorin att de växer för fort och snabbt i förhållande till rotsystemet och därför skyddar sig genom att några rankor vissnar ner. Men - efter så många år i odling borde väl rotsystemet snart klara av den snabba tillväxten?

Jag är inte ensam om detta, alla trädgårdsbesök vi har som ser växterna frågar om de är estländska clematis - alla tycks ha samma bekymmer.

Mina andra clematis beter sig inte såhär..

Några av de sorter jag har; Niobe, Valge Daam, Teksa, Tarttu, Minister, Kyllus,Paala....

Så jag undrar, finns det något jag kan göra som jag inte har gjort eller skall jag ge upp?
Ezereht
Jag har två klematis som gjort sådär i år, men jag tänkte det berodde på att det varit så varmt och jag inte vattnat nog. Men kanske är det vissnesjuka :S Men det kanske drabbar alla grenar och inte några? Mina två är Miss Bateman som står riktigt torrt, och Mrs Thomson som står väldrenerat men inte direkt torrt, dock väldigt skuggat nertill. Så lyssnar gärna också på svar.

Båda fryser ner helt på vintern och startar om varje vår.
Gunilla T
Ingen som har någon idé ?
kerstin z5-6
Nej men samma erfarenhet av just dem.Tror jag ska ge mina 2 liter hönsgödsel i maj:) crazy.gif man må ju testa något ..
Kajsa
Vad trist Gunilla ! Jag satte flera nya i vår och tre av dom gick upp klent och vissnade sedan men det brukar ordna sig sommaren efter. Här har vi haft väldigt torrt och trots mitt vattnande tror jag dom inte orkat med all värme. En av mina som inte ville riktigt var Viola från Estland/Kivistik, de andra två var Vostok en rysk klematis och så Wisley av Poulsenrosor, sena stor blommiga. Jag har inte tänkt på det förut att klematis från Estland är svåra ? Viticella sorterna krånglar aldrig så här dom växer glatt första sommaren medan sena och tidiga stor blommiga kan vara kinkiga första åren. Klipper alltid ner dom vid plantering och dom får en massa rosjord allt enligt klematis böckerna, men det krånglar ändå ibland.

Vi får höra med Finn han borde känna till detta
Gunilla T
Tack för era svar iaf! ...läste om dendär enorma näringsgivan på ett annat forum Kerstin .....det strider ju mot allt vad man lärt sig men å andra sidan finns det inte många alternativ kvar.

Joo Kajsa, jag har också tänkt på torka och att de med tiden utvecklar sina rotsystem så de orkar bära den enorma tillväxten och blomningen men efter så här många år borde det ha rättat till sig. Har en del också planterade på fuktiga ställen och det blir likadant där

Såhär se det ut idag;

[attachment=63794:DSCN09680001_1.JPG] [attachment=63795:DSCN09690001.JPG]

Bara att klippa ner...

Det verkar vara ett välkänt ptoblem. I förra veckan hade vi en busslast med trädgårdsbesökare från Finland. En man som har en stor handelsträdgård där berättade att han slutat sälja estländska storblommiga clematis pga alla klagomål han får. De vissnar och blir fula. Han sa också att det inte är någon sjukdom.

Jag tolkar det så att det inte är den enskilda trädgårdsägaren som gör något fel utan detta har något med växterna att göra.

Finn Klematis
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-08-2011, 19:51) *
Nej men samma erfarenhet av just dem.Tror jag ska ge mina 2 liter hönsgödsel i maj:) crazy.gif man må ju testa något ..

Hej!

1 liter.

Finn
Kajsa
Gunilla jag köpte en bok i år av Ulla Hårde " Klematis " ICA förlaget, där står en hel del om problem som man kan få med klematis. Om vissnesjukan står något intressant, att innan man började ympa klematis fanns ingen vissnesjuka att sättet att ympa skulle göra klematisen mindre motståndskraftig. Var dina klematis ympade, hur får man i så fall veta det, är det svårt att se själv ? Går på storblommiga sorter som Lanuginosa, Jackmanii, Patens, Fortunei men inte på de små blommiga som viticella. Och hur vet man att det är vissnesjuka, bruna blad kan klematis få om den vissnar första sommaren av för lite vatten, värme, inte klippts ner.

I boken finns en bild på Viola som tydligen drabbas av vissnesjukan, ser ut som min gjorde i sommar, så nu blev jag lite orolig, den åker ut nästa år om det kommer igen. Jag har haft klematis som vissnat en sommar för att sedan vara bra året efter, jag brukar även nypa in rankorna andra sommaren för att stärka rötterna.
Gunilla T
CITAT (Kajsa @ 10-08-2011, 10:30) *
Gunilla jag köpte en bok i år av Ulla Hårde " Klematis " ICA förlaget, där står en hel del om problem som man kan få med klematis. Om vissnesjukan står något intressant, att innan man började ympa klematis fanns ingen vissnesjuka att sättet att ympa skulle göra klematisen mindre motståndskraftig. Var dina klematis ympade, hur får man i så fall veta det, är det svårt att se själv ? Går på storblommiga sorter som Lanuginosa, Jackmanii, Patens, Fortunei men inte på de små blommiga som viticella. Och hur vet man att det är vissnesjuka, bruna blad kan klematis få om den vissnar första sommaren av för lite vatten, värme, inte klippts ner.

I boken finns en bild på Viola som tydligen drabbas av vissnesjukan, ser ut som min gjorde i sommar, så nu blev jag lite orolig, den åker ut nästa år om det kommer igen. Jag har haft klematis som vissnat en sommar för att sedan vara bra året efter, jag brukar även nypa in rankorna andra sommaren för att stärka rötterna.

Intressant Kajsa! Jag hade ingen aning om att Clematis ympades och ingen aning om de köpta plantorna är ympade. Hur ser man det på en Clematis? Plantorna var ju nästan enbart rötter med små groddar på, inpackade i fuktigt papper och gladpack.

Vissnesjuka är ju en svampsjukdom som angriper rothalsen på clematisplantan så den dör, hela växten dör tror jag och inte partiellt som mina clematis. Jag har t.ex. två stora jackmanii hybrider som inte visar några tecken på skador. Svampsjukdomar borde ju spridas i så fall och rent logiskt under alla dessa år så skulle alla storblommande plantor vara angripna. Har även en Nelly Moser utan problem och ingen av småblommande clematis är angripna.

Jag har väl aldrig egentligen trott att det är en sjukdom utan att plantan får försörjningsproblem och inte orkar men den teorin faller ju mer och mer eftersom de vid dethär laget borde ha utvecklat ett bärande rotsystem.

Jag vet ju att Clematis är näringskrävande växter - hur mycket gödslar du dina plantor? Om jag skall de dem en chans ännu nästa säsong och satsa på att gödsla ännu mera??? Men jag vet ju att många växter skadas av överdriven gödsling .....eller ta ett mellanår och inte låta dem växa upp alls utan klippa ner hela sommaren?
Gunilla T
Här en bild på en av mina blommande Jackmanii. Bilden togs för snart en månad sedan och den blommar lika ymnigt ff. Den fick faktiskt ordentligt med stallgödsel i våras då jag tyckte att jorden började bli väl kompakt - blomningen är nästan uppseendeväckande....

[attachment=63826:DSCN08620001_1.JPG]
Kajsa
Bilden är underbar så ska dom se ut rose.gif Är också så glad över min Jackmanii, den där färgen och alla blommorna. ! Jag har alla mina klematis i blandrabatter med perenner och rosor, på våren köper jag en massa säckar med kogödsel på påse och slänger ut, så en del får väl även klematisen av det. Till klematisen brukar jag slänga ut ett par tre nävar kornad hönsgödsel på våren och sedan får dom inget mer. Jag överdriver ingen gödsel här, efter våren får det vara bra, det är jättedyrt med alla påsar. Kompostjord gräver jag också ner 10 - 15 skottkärror vår eller höst runt om, matkomposten gräver jag ner i grönsakslandet och tar ibland ut jord därifrån. Vid nyplantering av klematis köper jag rosjord i 50 - liters säckar, den är det lite krut i. Har en klematis Etoile Violette som har tendens till mjöldagg den sprutar jag över lite Kumulus på våren och det stoppar mjöldaggen. Kanske skulle du kunna testa det nästa vår, innan du gräver upp.

Har en vän som säljer klematis ska fråga honom om detta med klematis som är ympade. När det gäller rosor är ju så gott som alla ympade men man kan väl gissa att det liksom rosorna är ett sätt att få en växt att kunna säljas snabbare än de rotäkta som behöver längre tid på sig.
Gunilla T
Det vore verkligen intressant att få mer information om ympade Clematis!

Jag får ta mig en funderare på mina estländare wink.gif jag brukar inte ge upp i första taget om det är växter som jag tycker är odlingsvärda men jag skulle så gärna vilja reda ut vad som är problem och hur man kan lösa det....utan diagnos är det svårt att vidta åtgärder....
octachoron
Det finns en del artiklar om vissnesjuka på http://www.howellsonclematis.co.uk/Pages/A...les%20Wilt.html

Enligt vad jag läst om ympning av klematis så var det betydligt vanligare för några årtionden sedan, numera förökas det mest med sticklingar. Dock så antar jag att t ex texensis-klematis kanske ympas i europa?

EDIT: stavfel
kerstin z5-6
vad jag kan se på de pennsmala rötter man får fr Estland är de inte ympade alls?
Kajsa
Artiklarna från Octachoron var intressanta där framgår tydligt om sjukdomar med främst storblommiga.
Tänker också på vad dina trädgårdsbesök sagt Gunilla, att många kände igen problemet med Estländska klematis. Naturligtvis måste dom inte vara ympade Kerstin, men något galet är det.
Frågan är vilket svampmedel man ev. kan spruta med för att stoppa eländet om det nu kommer igen år efter år ?
Eva 33c
Bland Trädgårdsamatörerna i Dalarna har Kivistiks clematis varit otroligt populära sen flera år. Man har gjort gemensamma beställningar flera gånger och jag tror de varit nöjda. Själv har jag bara en rosa, Külli, och den sköter sig bra.
Men vid ett clematis-föredrag vi hade här nämnde talaren (namn???) att Kivistik hade en del problem med inavel, då deras genetiska urval kanske inte var så stort. Inte för att jag vet om det har någon inverkan på det som diskuteras här. Sorterna är ju framförallt framtagna för att odlas i kallare klimat. Och man utgår från att de ska frysa ner och börja om varje år. "Talaren" jag nämnde nyss, hade sagt något om att vårblomningen (han bodde så till att plantan överlevde ovan jord) kunde se annorlunda ut än den senare till "Kivistik-odlarna" och de hade faktiskt ingen aning om det, eftersom de aldrig sett den i sitt odlingsklimat. Kan sånt påverka tro, att de utvecklas olika i olika zoner?
Gunilla T
Ja, det var så vi gjorde här också i föreningen Trädgårdsamatörerna. Vi beställde massor i flera omgångar om jag inte minns fel...de jag pratat med här har samma bekymmer som jag och en del har nog gett upp. Andra säger att Clematis måste ha mycket näring och att det alltså skulle vara näringsbrist..

Tror ni att det är en svampsjukdom?
Finn Klematis
Hej!

Jag tänkte inte gå in på den frågan,men nu börjar det att vara
så många olika påståenden så jag måste göra några kommentarer.
Klematis från våra östra grannländer är som regel mycket härdiga
motståndskraftiga mot sjukdom.
Vissnesjukan kom i slutet av 1800-hundratalet i England. långt före
man började att ympa klematis.
Kivistik sålde från början ympade klematis. Dom var ympade på
olika rötter. En del av dom rötterna var av dålig kvalite. Dom klematis
vi numera får från kivistik är sticklingar. Dom bör odlas i kruka något
år före utplanntering.
En ympad klematis måste sättas CA. 15 Cm. djupare än den stod i
krukan.
Ni som har problem. Prova nästa vår med att ge gjödning. När plantan
blir Ca. 1 M. hög klipp den Ca. 50 Cm. över marken. Lägg upp jorden
i en kulle runt plantan.
Obs. Planterar man en ympad klematis djupt växer det ut rötter ovan-
för ympen. Efter 2-3 år är då klematisen rotäkta

Lycka till.
Finn
Gunilla T
Tack för svaret Finn! Jag skall naturligtvis följa dina råd eftersom jag gärna vill ha kvar mina vackra clematis men jag skulle gärna vilja veta ändå;

Är det en svampsjukdom eller är det något annat...i så fall vad?
Finn Klematis
CITAT (Gunilla T @ 11-08-2011, 14:05) *
Tack för svaret Finn! Jag skall naturligtvis följa dina råd eftersom jag gärna vill ha kvar mina vackra clematis men jag skulle gärna vilja veta ändå;

Är det en svampsjukdom eller är det något annat...i så fall vad?

Det som vi kallar äkta vissnesjuka är svampangrepp vid rothalsen.
Sen finns det en hel del orsaker till att klematis vissnar. Det valigaste
felaktig plantering.

Finn
Kajsa
Gunilla jag har sökt lite på nätet och ser att man kan använda BioBalans på bl.a klematis. Det finns i jordpåsar eller pulver att blanda ut i vatten, jag har användt det till våra spaljéträd och en del rosor. Tror att jorden är enklast att gräva ner runt klematisen ( jag lessnade på att spruta runt )
Du hittar en massa att läsa om du söker på nätet, men varför inte testa det ?
Gunilla T
thanks.gif Kajsa! Skall läsa på om Bio Balans...annars använder jag alltid naturgödsel, ko- eller hästgödsel som jag får av snälla bönder här omkring smile.gif och i år fick mina Clematis en extra giva med hönsgödsel innan midsommar.
Kajsa
Jag köpte en påse BioBalans i går på Coop och myllade ner 5 l på varje klematis ( står så på påsen ) som jag skrev om här i tråden ? Det är sågspånskompost med inympad Trichoderma svampar. Har annars sprutat ut mest på ett krånglande spaljéträd i flera år det heter Binab med samma svampar i, det har jag köpt på nätet av Wexthuset som säljer pelargoner, men det finns säkert på andra ställen med. Vårt spaljéträd blev i alla fall friskare, men det måste upprepas flera ggr på en sommar.
Jorden har jag aldrig provat men det står " växtvård för rosor, pioner och klematis "
www.rolunda.se
Gunilla T
Jag skall absolut testa BioBalans. Ingen skillnad om man sätter höst eller vår?
Kajsa
Tror du bör använda det både nu och i vår, kanske spruta i vår när klematisen är på väg upp, jorden blir dyrare 18 liter 89 kr tog Coop. På påsen stod det mot vissnesjuka, gråmögel, häxringar, svartfläckssjuka.

Kolla på www.wexthuset.com för pulver/Binab, det förvaras i frysen. Jag hade pulver kvar i frysen som jag blandade ut och vattnade över dessutom idag, så nu är frågan hjälper det, spännande nästa sommar ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon