Jonaper
Hej en av de tre Paradisträd jag har i en grupp håller på att slokna: enstaka blad faller ihop som lösa trasor.
Gruppen står ändå i ett fönster med riktigt gassig sol (söderläge). Vad ska jag ta mig till? Tacksam för råd. mvh Jonaper

Hej! Jag vattnar en gång i veckan, vilket jag tror är föreskrivet för sommaren.
Aqvakul
Låter som för mycket vatten...
Woodii
CITAT (Jonaper @ 07-08-2011, 14:23) *
Hej! Jag vattnar en gång i veckan, vilket jag tror är föreskrivet för sommaren.

Det beror ju på hur fort jorden torkar upp, är den fortfarande fuktig efter en vecka är det för tidigt att vattna då, oavsett vad som är föreskrivet. Kruka, jord och placering kan göra att det går fortare eller långsammare. Jag skulle också provat att vattna mer sällan och se om det blir bättre. Du ser ingen ohyra?
Sainty
Har du någon bild?

Blir bladen missfärgade innan de faller av så det för mycket vatten/rotproblem. Då rekommenderar jag att du tar och kollar så att rötterna är ok. Har de börjat ruttna bort så får du klippa av dem. Crassula Ovata är en tålig växt, så även om det uppstår problem så är det lätt att få liv i den igen, även om du skulle behöva klippa av rötterna helt och hållet.

Skrumpnar bladen till en pappersaktig form, och sedan faller av så har den för lite vatten.

Kan också vara ohyra som Woodii skriver. Kolla noga med förstoringsglas eller ta en bild med en kamera och titta på bilden i förstorat läge (brukar jag göra).
CillaM
Jag tippar på att det är för mycket vatten. Lätt som en plätt är att lära sig känna efter tyngden på krukan, lyft på krukan för att känna hur lätt, eller tung, den är så vet du. Hellre en vattning för lite än för mycket.
djur7
Jag har ett paradisträd som står i söderfönster alltså mycket sol nu på sommaren och jag vantar kanske var tredje vecka och den mår bra. De har tendens att ruttna om man ger för mycket vatten. Får de för lite vatten så blir bladen skrynkliga och då kan man ge mera vatten. Lycka till.
Bassam
Hej

om växter saknar vatten så de vissna snabb men om växter fick mycket vatten vissnar ta lång tid för att man ser den.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon