Full version: Persikoträd
Chillin
Hej,

Jag har ett jättefint persikoträd som ger fantastiska persikor och vill gärna få nya plantor. Hur gör jag bäst? Ska jag ta kärnorna och plantera dem eller ska man göra något mer avancerat?

Om jag ska ta kärnorna är det något särskilt man ska tänka på?

Tacksam för svar är en nybörjare på detta smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Persika är inte fröäkta så tar du kärnor får du ju persika men det kan blimera åt vildvarianten = små och sura och de kan få annan härdighet än mamman. De blir INTE kopior av mamman ifall du använder kärnor. Man brukar föröka upp nya plantor persika genom att ympa/okulera på persikoskott på en grundstam, man kan testa grundstammar som ex. körsbärsplommon eller krikon. Persika är dock svårare att ympa/okulera än äpple.
goldenanna
Får man vara nyfiken och fråga vad det är för sort du har? Jag bor i zon 1 och funderar på att plantera ett spaljeträd med persikor mot en södervägg, men jag svårt att bestämma vilken sort jag ska välja.
Janne56
För att få persikoträd av samma sort måste man ympa eller okulera. Det är inte lätt för en amatör. Persikor är svåra. Jag har misslyckats till 99%, när jag försökt. Därför har jag provat att sätta sticklingar av persikor och det har lyckats mycket bättre. Även sticklingsplantor blir ju identiska med moderplantan. Jag har gjort så här: Vid beskärningen på senhösten har jag tagit 30-40 cm långa kvistar av årets tillväxt. De har jag grävt ner ungefär en halv meter på ett skuggigt ställe. Kvistarna får alltså övervintra långt ner i jorden. I början av april har jag grävt fram kvistarna och skurit av nerändan alldeles under en knopp. De tillskurna kvistarna körde jag ner nästan till botten i en hink fylld med sandblandad jord. Hinken ställde jag i växthuset men det går nog även på ett skuggigt ställe i ute. Till hösten hade ungefär hälften av kvistarna rotat sig och de planterades en och en i krukor. Man kan nog sätta dem direkt på den tilltänkta växtplatsen också. De rotade kvistarna växer fort. Efter ett par år är de 1-2 meter höga och blommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon