Anna-Karin C
O visst ska det tas bort? confused.gif

Jag är osäker för det verkar som att det växt ut precis vid "ympknölen" o inte längre nerifrån rötterna. Rosen är som sagt ympad o inte rotäkta.

Bladen har lika många blad som övriga plantan (9st)
Skottet har MYCKET taggar.
Skottet var helt rött när det kom.
Skottet växer jättesnabbt!

Augusti 2011 005.jpg Rotskott på min William Baffin

Augusti 2011 002.jpg Rotskott? På William Baffin

Hoppas ni duktiga kan tala om för mig med säkerhet att detta är ett vildskott!
Ezereht
Jag tror inte det är ett vildskott utan rosen som nu etablerat sig och skickar upp kraftigare nya årsskott. Är bladen likadana som övriga skulle jag varit nästan helt säker det är samma ros. Särskilt om rosen inte är så gammal.
Anna-Karin C
CITAT (Ezereht @ 07-08-2011, 20:37) *
Jag tror inte det är ett vildskott utan rosen som nu etablerat sig och skickar upp kraftigare nya årsskott. Är bladen likadana som övriga skulle jag varit nästan helt säker det är samma ros. Särskilt om rosen inte är så gammal.

Oj, tror du verkligen det? Det växer jättesnabbt o har som det syns massor med taggar, det verkar inte de andra grenarna ha. Fast när jag tittar längre ner så finns det grenar som börjar riktigt taggigt o sen är det inte så mycket taggar längre upp...

O ja, rosen är planterad i våras så den är inte så gammal.
Kajsa
Här en äldre bild av mig, men om det är vildskott syns det tydliga skillnader. Tror mer på den äkta jag med, som klätterros kan den dra iväg med långa skott, blanka blad.

Fågelvägen
William Baffin är ju en klätterros? Jag känner inte till just den, men vi har klätterrosen 'Lykkefund' som första sommaren utvecklade två jättekraftiga rödaktiga grenar, 3-4 m långa. Jag blev bekymrad, liksom du. sad.gif Jag grävde försiktigt och grenarna verkade utgå strax under jordytan. Ympstället var jag inte säker på, men de långa grenarna lämnade jag kvar. I år har de utvecklat korta sidogrenar absolut nertyngda av blommor.
Men jag kan inte med säkerhet säga att det är ett vildskott du har.
Anna-Karin C
Hmmm, fler som tror det kan vara William som börjat växa smile.gif Jag får avvakta då litegranna o se hur skottet utvecklar sig. Det lär ju inte ta död på hela rosen på en gång i alla fall om det nu skulle vara ett vildskott!
kerstin z5-6
Helt normalt årsskott på en William Baffin.Klätterros skott eller nya skott öht är oftast röda.Den vill ju klättra!:)Grattis
Anna-Karin C
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-08-2011, 12:24) *
Helt normalt årsskott på en William Baffin.Klätterros skott eller nya skott öht är oftast röda.Den vill ju klättra!:)Grattis

Trevligt biggrin.gif , vill att den ska "klä in" grindstolpen så småningom. Får se om den fryser ner nåt i vinter.
kerstin z5-6
Skydda i mars mot vårsol med säck eller vinterväv:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon